Elektrisk støt fra Mazda
- Publisert
- 25. november 2020
Mobile på Billingstadsletta må regnes som en bauta blant distriktets bilforhandlere. Nå har de åpnet for å være forhandler av Mazda ved siden av Citröen og Honda. Vi avla et besøk, og benyttet anledningen til å prøve den nye elbilen Mazda MX-30 som er blitt godt mottatt.
Uten at det er synlig fra Billingstadsletta, er det full aktivitet hos Mobile om dagen. I tillegg til Mazdas inntog i lokalene, har de leid nabobygget med 1.600 kvadratmeter.
-Vi innså at det var behov for mer plass på grunn av økt salgsvolum, og besluttet å flytte bruktbilavdelingen over i nabobygget. Der vil vi få plass til 80 bruktbiler, etterspørselen etter slikt er stor. Dermed blir det rom for å gjøre noen justeringer i det eksisterende bygget, slik at Mazda får den eksponeringen de fortjener, forteller daglig leder Jens Farber.
For Mobile er Mazda et friskt pust med spennende muligheter, spesielt med tanke på den nye elbilen MX-30.
-Vi har hatt en overraskende positiv respons på modellen og at vi forhandler Mazda. Den første uken solgte vi fire MX-30 og trykket har fortsatt på den korte tiden, forteller Farber videre.
Det er kanskje ikke så merkelig, av flere grunner. Dels fordi den har fått gjennomgående gode tester i pressen, og fordi elbilen lanseres i en spesiell «First Edition»-lanseringsversjon som er fullproppet av utstyr til en svært hyggelig pris.
-Mazda står for kvalitet, og for å svare på behovet for service og oppfølgning har vi ansatt flere mekanikere. Vi har allerede erfaring med elektriske biler på verkstedet og har spesialutstyret som er påkrevd.
Interessante observasjoner
Si hva du vil om designen på dagens elbiler, Mazda MX-30 må kunne regnes som en av de definitivt penere, eller skal vi spennende. Selskapets Kodo-tankegang er basert på rene linjer og minimalistiske kurver, og det har gitt mange fine modeller de senere årene. Ved første blikk kan det se ut som den har to dører, men det finnes to dører til som er hengslet i bakkant på hver side. Ikke ulikt BMW i3. Men for å få adgang må frontdørene lukkes opp først, noe man bør prøve hvis det skal være mye trafikk inn og ut av baksetet.
Interiøret er sobert med overraskende god materialkvalitet for prisen. I det hele oppleves MX-30 som et hakk mer moden enn man forventer, og det er bare å glede seg over.
Ja, takk! Jeg vil gjerne motta et tilbud på bilen.
Faller i smak lokalt
Vi blir tatt på sengen av inntrykket av å spille i en divisjon over prislappen, idet vi akslererer ut på E18. MX-30 føles som en voksen bil med såpass god komfort at den vil kunne gjøre nytten i svært mange tilfeller. Og 145 HK gjør den mer enn pigg nok til vanlig bruk. Det bringer temaet over på rekkevidde, hvor Mazda har oppgitt 200 km med kombinert kjørestil, mens i typisk bykjøring strekker batteriet til 265 km etter WLTP-normen.
-Alle snakker om rekkevidde, vi ser at kundene som velger MX-30 ikke er opptatt av lange turer i første rekke. Lokalt treffer rekkevidden mer enn godt nok, det er oftest mye småkjøring slik det alltid har vært i Asker og Bærum, slår Farber fast.
Vi lar disse ordene gå gjennom tankene, mens vi strekker ut bilen langs fine veier i områdene av nye Asker. Mazdas Kodo-filosofi gjennomsyrer også kjøreegenskapene, de er i en klasse som ligger godt over hva en forbinder med småkjøring. Vi foreslår at du prøver selv, MX-30 kan godt være elbilen du har ventet på.