Allerede har Bertel O. Steen satt sine vidunder-spor på det lokale bilforhandler-kartet i Asker og Bærum. Men de gir seg ikke der – i 2018 skal de bli best.
Et stort bilhus, en voksende stab på drøye 70 ansatte, et sammensveiset miljø, et lag som jobber sammen for å levere kun det beste. Er man ikke tilfreds med jobben man har, får man heller ikke bydd på den beste opplevelsen og entusiasmen overfor kundene sine – det er visjonen som salgs og markedssjef, Stian Haug, ved Bertel O. Steen på Rud etterstreber hver dag. Han gjør alt for at sine ansatte skal trives på jobben – et smil smitter tross alt alltid over til motparten.
– Hver første lørdag i morgen har vi derfor satt i gang tiltak som å servere både våre ansatte og kunder boller, kaffe, brus og Kvikk Lunsj. Vi kaller dagen for hyttekos, sier Haug.
Ved å etterleve denne visjonen i alle våre dagligdagse arbeidssituasjoner viser tallene store fremskritt; bilsalget har skutt i været de siste fire årene, nå selger vi flere biler enn aldri før. Vi har også blitt godt likt av varebil-proffene da vi har et bredt sortiment innenfor dette.
Med årene har også arbeidsstaben vokst fra 20 til drøye 70 stykker.
– Det at vi har blitt flere gjør absolutt også noe med kundeopplevelsen. Vi liker å by på overraskelser ved å overgå kundenes forventninger, legger salgs og markedssjefen til.
BEGYNNELSEN
Året var 2002 og Bertel O. Steen, leverandører av Peugeot, Mercedes og Kia, flyttet fra Stabæk til bilparken på Rud. I dag kan tilby alle mulige slags typer bilvarianter i ulike former, farger og fasonger, også verksted med reparasjoner av biler, lakkering og karosseri. For dem er det viktig å nå ut til alt fra 18-åringen til 90-åringen, og by på alt ifra det mer spandable til noe som trives på et mer overkommelig bilbudsjett; modellene ligger på alt ifra 150.000 kroner til 5 millioner kroner. I tillegg selger Bertel O. Steen Asker og Bærums AS en hel del bruktbiler. Visjonen til Bertel O. Steen AS er å bli Norges beste bilhus innen 2018.
– Fortsatt vet nok ikke alle hvor vi holder til, men allikevel merker vi stor forskjell sammenlignet med bare fra noen år tilbake. Vi føler selv at vi har tatt grep for å være så synlige som overhodet mulige overfor lokalbefolkningen, sier Haug.
Blant annet forteller han at de er innovative; som én av de første lokale bilforhandlerne har de tatt i bruk autokey, et nøkkelsystem som gjør det mulig å hente bilen fra verkstedet uavhengig av kundemottakets åpningstider (journ. red.anm).
– Vi har også digitalisert hele butikken med digitale annonser på tv-skjermene rundt omkring her. Dette i stedet for å bruke rollups. Vi liker å tenke fremover og ikke gjøre alt på ”gamlemåten” lenger, understreker Haug.
– Vi er stadig ute i lokal markedet med stands og happenings. Som for eksempel på Sandvika Storsenter, Trekanten og Holmensenteret, legger han til.
MILJØBEVISSTE
Også kollega og sekretær Kristin Holen mener stedet har sjel. Hun har jobbet i selskapet i 9 år og har merket de gode tidene som de nå er vitne til.
– Det er fantastisk å gå på jobb hver dag. Det er så mange hyggelige og gode mennesker her og jeg ser på oss som en eneste stor familie. Så klart har jo vi, som alle andre bilforretninger også, merket både opp- og nedturer i bransjen, blant annet med finanskrisen, men vi har kommet oss styrkende gjennom det. Spesielt liker jeg det at vi til enhver tid tenker fremover og med det stadig tar inn nye og spennende bilmodeller, sier Holen.
I tråd med den raske utviklingen av Bertel O. Steen har også bilmerkene Peugeot, Mercedes og Kia funnet sine måter å utmerke seg på. Eventyret startet faktisk med de to første bilmerkene og så skulle det gå noen år før de fikk inn Kia. Det har vist gode resultater.
– Vi har mange spennende nyheter som den luksuriøse Mercedes E-klassen, nye Peugeot 3008 og Kia sin nye Optima. Dette er jo bare en liten del av alt vi kan tilby, men vi føler i hvert fall at vi har oppnådd målet vårt med å kunne nå ut til alle med noe for enhver smak, sier Haug.
Å være fremtidsrettet i alt Bertel O. Steen gjør er en tankevisjon som sitter godt i arbeidsrutinene til de ansatte – noe som også står i tråd med fornyingen av bilparken deres.
– Vi er veldig opptatte av miljøet og kan derfor tilby alt ifra el, hybrid, plugin-hybrid, ladbar hybrid og 4×4. Nylig ble vi også sertifisert som miljøfyrtårn, sier han