Endelig, gravearbeidet ved rundkjøringen på Slependen er kronet med et flunkende nytt Porsche-senter for vårt distrikt. Bygget og innholdet er såpass slående at det påkaller et besøk.
Det var høytidelig åpning av Porsche Center Asker & Bærum med gjester og festivitas tidlig i november. Den symbolske datoen 9/11 påminner om selskapets ikoniske sportsbil 911 og var ikke tilfeldig valgt. Ordet «tilfeldig» passer egentlig ikke inn i det hele tatt når vi tar en prat med Glenn Steiner som er daglig leder for PCAB og bobler av entusiasme for det nye tilskuddet blant bilforhandlere i vårt område. I kulissene har det nemlig pågått mye kreativitet for å nå målet som må kunne kalles et ganske hårete bilanlegg i norsk målestokk.
– Det kan du trygt si. I praksis har det vært 1,5 år med mange møter i uken om hvordan senteret skulle bli best mulig. Det henger sammen med utgangspunktet når det ble bestemt å bygge her. Vi innså fort at det var behov for mer plass enn de skisserte 3.000 kvadratmeterne, og det utløste mye mer planlegging og flere prosesser enn først tenkt, forklarer Steiner som avslører at den tyske sjefen for Norden har vært innom tre ganger og omtaler senteret som imponerende.
Gjennomtenkt
Tilfeldigvis har det seg slik at artikkelforfatteren har hatt tilhold i nabobygget, og det må innrømmes at skepsis til den trange tomten er blitt snudd til vantro. Området virket smalt og lite egnet for et komplett bilanlegg, men med fasiten i hånden er oppfattelsen snudd.
– Dermed måtte vi finne mer plass enn først tenkt, fortsetter Steiner. Alle involverte i bygget har vist en utrolig evne til å stille opp, dermed har vi klart å få til løsninger som gjør at vi disponerer næmere 5.000 kvadratmeter når alle bruksarealer regnes inn.
Det må gjelde parkeringsanlegget også, tenker vi mens Steiner tar oss på en rundvandring gjennom hele PCAB. Med enkle, dog gjennomtenkte grep, skiller noe så grunnleggende som en parkering seg ut på en positiv måte. Det ligger i tilknytning til garasjen for handlesenteret vis a vis Møller i den østre rundkjøringen på Billingstadsletta.
– Her begynner reisen, sier Steiner og vinker oss inn døren fra det underjordiske. Som et ledd i arealutvidelsen alle steiner snudd, og denne kulverten, eller korridoren, er et godt eksempel på arealutnyttelsen. I stedet for å være en lang og trist korridor til liten nytte, er den blitt et oppsiktsvekkende element som møter kunder og nysgjerrige som skal inn i senteret. Gulvet her inne er tenkt å vekke racing-assosiasjoner, vegger og tak er støydempet. Vi har bilder av ikoniske Porsche-modeller på veggene og leker med tanken på at hver av de skal avgi motorlyd når man går forbi, forklarer han.
Rock´n roll-stjernene
Det er lagt opp til rolige soner hvor kunder som venter kan ta en kaffe i ro, eller arbeide ved reale arbeidsbord. Lenger inn møter man dagslyset fra ulike vinduer som åpner opp en uvanlig opplevelse for et bilsenter.
– Allerede i kundemottaket er tanken vår om lys og innsyn i senteret veldig tydelig. Ordet transparent er blitt brukt om åpenheten mellom spennende etasjenivåer, sier Steiner mens vi nikker samtykkende.
Med fasit i hånden fra senterets indre, etter å ha sett bygget vokse opp av bakken, tar inntrykkene nesten fokus fra de utstilte Porschene, men bare nesten. I stedet for tradisjonelle etasjer og lukkede trapper, står vi på en avsats og kikker ut over hallen for nye biler. En halv etasje ned venter ulike modeller på bekjentskap i romslige omgivelser.
– Snu deg rundt og du vil se rett inn i verkstedet gjennom store vinduer fra flere kanter, skyter Steiner inn med rette. Vi har et hierarki som kan ligne på de beste restaurantene, hvor kokkene er de virkelige rock´n roll-stjernene med tatoveringer som arbeider fra åpne kjøkken med fullt innsyn. Uten mekanikere, fagteknikere, delelager og kundemottak faller grunnlaget for drift bort, sier Steiner som har plassert seg selv nederst på organisasjonskartet. Øverst i bygget troner kontorer og et større rom som vil fungere som møterom – eller chambre separee om man vil. Det ligger i tilknytning til et fullt utstyrt restaurantkjøkken som også står for lunsjservering.
– Tanken er å også bruke disse fasilitetene til ulike kundeformål fremover, avslører Steiner.
Skattekisten
De som passerte bygget tidlig i byggeprosessen la merke til at det ble gravd dypt i bakken. Det var nødvendig for å få god nok plass i bygget. Men i stedet for å være en garasjekjeller er det blitt en etasje som Steiner kaller skattekisten.
– Bli med ned og se, sier han med iver i stemmen. Røffe betongvegger er en sterk kontrast til synet som møter oss. Fargerike Porscher av ulike modeller og alder står sirlig oppstilt på rekke. Det er bruktavdelingen, en Classic-avdeling for eldre Porscher og utlevering av bil som regjerer.
– Vi vil hele tiden sørge for å ha ulike modeller for ulike bruksområder tilgjengelig. Vi er også opptatt av den rike historien til Porsche, den er viktig for oss og har fått en egen avdeling. Steiner slår ut med armene mot store bilder fra Porsches omfattende bildearkiv som henger på veggene. De er trykt på aluminiumsplater og er til salgs. Vi har tenkt utradisjonelt når det gjelder slike elementer gjennom hele bygget, og flere har allerede meldt interesse for å kjøpe noen de, avslutter Steiner som gleder seg til å ta imot bilinteresserte i det nye Porsche-anlegget.
Det skal i historisk perspektiv nevnes at det ble solgt nye Porsche fra Bertel O. Steen sitt anlegg på Stabekk på 80-tallet. Men det er en annen historie.