Mens alle stirret på forutsigbarhetene i Genève, ble det lansert en temmelig drøy overraskelse fra Ferdinand Piëch med sterk tilknytning til Volkswagen og Porsche.
Helt uventet dukket Piëch opp med sin Mark Zero – en elektrisk sportsbil som skal være utstyrt med revolusjonerende batteriteknologi.
Ja, det er ikke alltid like lett å bli klok på bilverdenen. Som barnebarn av selveste Ferdinand Porsche og tidligere direktør i Volkswagen, er Ferdinand Piëch alt annet enn en parantes i bransjen. Da han satt på toppen av Volkswagen var det blant annet hans som fikk banket gjennom Bugatti Veyron.
Men nå dreier det seg om bakholdsangrepet på Genève-messen denne uken. Plutselig dukker han opp med Mark Zero som er et produkt av Piëch Automotive AG, et ubeskrevet blad inntil nå. Førsteinntrykket er at han må ha lånt en designer eller flere fra Aston Martin. Noen har spekulert i om det kan være Piëch som kjøpte den pensjonerte «støpeformen» av Aston Martin Vanquish som ble solgt i fjor – og vi ser poenget. Men det er egentlig underordnet, fordi det er coupeens indre som er interessant.
Det viser seg at de har et batteripartnerskap med Hong Kong-baserte Desten Group, mens Qingdao Tgood Electric Company skal sørge for ladestrukturen. Videre gir Piëch uttrykk for at Mark Zero er det første «famileproduktet» som skal lanseres over de neste årene. Hemmeligheten ligger i en ny type battericeller som nærmest ikke produserer varme ved lading. Det skal dermed være mulig å lade 80 prosent av batteriet på under 5 minutter. En hyggelig bieffekt av rekordladingen er at kjølevifter for batteriet blir overflødig, med enkel luftkjøling sparer Piëch inn 200 kilo på bilens vekt.
Rekkevidden er i første omgang oppgitt til 500 kilometer etter WLTP-normen. Den blir heller ingen sinke, den er bestykket med en 150 kWs motor foran, og to stykk 150-kilowattere bak. 450 kW lar seg omregne til 612 HK.
Planen videre er å offentliggjøre senere i år hvem som vil produsere Mark Zero, deretter skal en fireseter og en SUV lanseres.