Peugeot er svanger med en elektrisk kompaktbil. Nye 208 blir lengre, lavere og bredere enn dagens modell, og tanken er å lokke med et delikat ytre med en fornuftig elpakke innenbords. Bestilling fra mars.
Peugeot har lovt å levere en elektrisk versjon av alle sine modeller innen 2025. Nye e-208 er et steg på veien. Nøkkeldata er en elmotor på 136 HK som støttet seg til et batteri på 50 kWt. Det er plassert i bunnen av bilen mellom for- og bakaksel, dermed har man unngått å ta plass der det er behov for å plassere mennesker og bagasje. Det virker som Peugeot har hatt Norge i tankene ved spesifisering av utstyr, den vil få varmepumpe på 5 kw hvor også klima ombord kan fjernstyres med app. Varmt og komfortabelt om vinteren med andre ord.
Rekkevidden er oppgitt til 340 kilometer etter WLTP-normen, og ladingen opptil 80 prosent er unnagjort på 30 minutter med en hurtiglader. Om man velger hjemmelading med en veggboks på 11 kW tar ladingen 5 timer og 15 minutter.
e-208 blir utstyrt med tre ulike kjøremoduser. Eco gir lengst mulig kjørestrekning, Normal sørger for et kompromiss målt opp mot Sport-modus som slipper alle krefene løs. Da vil e-208 akselerere til 100 km/t på anstendige 8,1 sekunder. Det er videre lagt vekt på et hyggelig utstyrsnivå:
• Adaptiv cruisekontroll med Stop&Go
• Filholderassistent
• Full parkeringsassistanse
• Nødbremsassistanse
• Aktiv filskiftevarsling
• Fjernlysassistanse
• Fartsgrensevarsling og anbefaling om riktig fart
• Utvidet skiltgjenkjenning
• Blindsonevarsler
For den som fortsatt ønsker seg nye 208 men ikke eldrift, vil den også komme med bensinmotorer. Det er Puretech-1,2-literen som leveres i tre versjoner på henholdsvis 75, 100 og 130 HK.