Det finnes en liten nisje for ekstremt hissige og puritanske kjøreopplevelser. Her finnes modeller som BAC Mono og Ariel Atom, de er nærmere formelracere for sivilister enn noe annet. Nå vil Vandal ha en bit av kaka.
Bare navnet sier noe om hensikten – en slags nådeløshet. Og det er mye av essensen i disse rakettene, de er svært lette og kompromissløse for raske rundetider for sivilster. For å levere varene er det nødvendig å bruke racingteknologi med utstrakt bruk av karbon og andre eksotiske materialer, i sinnrike konstruksjoner.
Vandal One er intet unntak. De har klart å stoppe vekten på 555 kilo, og det er cirka 1/4 av hva en familie-SUV veier. Målet hos Vandal var å skape en kjøreopplevelse som er det nærmeste man kan komme Formel 1. Vi har til en viss grad tro på påstanden, de har skapt en aerodynamikk som blant annet likner på den man finner i Le Mans-raceren Audi eTron R18 LMP og spinnville Aston Martin Valkyrie. I Vandals tilfelle gir det 800 kilo marktrykk, og det er oppsiktsvekkende. Resultatet taler for seg selv, man skal kunne oppleve hele 3G sideveis på bane, hjulpet av bakdekk som måler sjenerøse (mildt sagt) 325/30×18. Kjennere vet at dette ikke er alt for langt unna de gjeveste formel-opplevelsene.
Men det blir ikke fart uten krefter. Honda leverer den firesylindrede motoren som takler 9.000 omdreininger, og i standarversjonen leverer den 340 HK. Men hvorfor gå bare halve distansen, når man kan få skrudd opp effekten til 560 HK som går via en sekvensiell girkasse med vekslinger som går på ultrakvikke 40 millisekunder? Dermed er man med i en svært eksklusiv klubb med doninger som har et vektforhold på 1:1 med tanke på vekt:HK.
Nå det gjelder formfaktoren ligger Vandal langt foran sine stallkompiser. I stedet for å vekke kitcar-følelsen ser den nesten ut som en Koenigsegg i fronten, og har en linjeføring som er gjennomført aggressiv uten å virke amatørmessig.
Slik redskap kreveren viss innsikt for å kunne utnyttes maksimalt. Derfor er det tatt i bruk et avansert dataloggingssystem som gir oversikt over hva som kan forbedres både i bilens oppsett og førerens evner. Denne kan flyttes opp i skyen for å analyseres av selskapets egne folk som kan gi nyttige tips og råd for kunden. 50 biler blir produsert i første omgang, prisen i USA er cirka en million kroner.