Hvis du skal ha Minien med over 300 HK er det bare å starte sparingen. Det blir trangt om plassen for å få en av neste generasjon John Cooper Works GP.
Generelt sett er Mini Cooper S med bensinturbomotoren en skikkelig besettende tass. Men mye vil ha mer, og Mini har pleid å krone Mini-generasjonene med en spinnvill toppmodell med klare racinggener. Det har vært understreket med sterkerst mulig motor, bortfall av baksetet og andre go-fast-detaljer.
Konseptet av en ny GP-modell ser du bilder av her. De ble presentert allerede i 2017, og de fleste trodde at denne gangen ville det bli med det ekstra oppsiktsvekkende konseptet. Men i dag går Mini ut og bekrefter produksjon for 2020. Og det blir igjen trangt i døra for å få tak i en av de. Første generasjon av GP regnes i dag for samlerbil, og ble bygget i 2000 nummererte enheter. Andre generasjon som ofte referes til som GP2 ble tuftet på Challenge-raceren og bygget i tilsvarende antall. Også den er populær blant de som vil ha en kvikkas med stort særpreg og stor kjøreglede.
Nå er det klart for en «GP3». I motsetning til forgjengerne tyder det meste på at den får en egen motor som vil yte over 300 HK. Tidligere har motorene vært nærmere JCW-modellens ytelser rundt 220-235 HK, nå tar de eventyret et trinn opp. Spørsmålet til slutt blir hvor mye de vil beholde av den ekstreme aerodynamikken. Den er på grensen til å være upraktisk i hverdagssituasjoner, men så er det kanskje ikke så nøye. Trolig vil de 3000 enhetene havne i garasjer hvor de hviler mellom slagene på trackdays og banetreff.
Hvis det lokker med en Mini som vil bli unik og særs skøyeraktig, bør du kontakte din Mini-forhandler allerede nå.