Porsche slår et slag for det enkle

Publisert
20. desember 2018

Porsche traff en nerve med 911 T, nå følger de opp med tilsvarende behandling for Boxster og Cayman med 718 T. Vi tror det blir en kjøremaskin som vil sette spor.

Det er et faktum at dagens biler er blitt polstrede celler, hvor mye av opplevelsen i forhold til mekanikk, lyd, undestell og balanse ikke gjør stort av seg. Det kalles perfeksjon – eller kjedelig hvis du er kjenner med meninger (du møter forståelse av oss). Det var annerledes før i tiden når bilene var enklere og mindre utsattt for alskens krav i forhold til støy, sikkerhet og miljø. Det er her Porsche 718 T Boxster og Cayman vil gjøre en forskjell. Dog uten at det går på sikkerheten løs.

På 60-tallet når 911 ble født var den en rendyrket sportsbil uten fiksfakserier – det var enkelt, puristisk og ekte. Porsche fremhver 68-modellen i så måte. Dagens 911 er fortsatt en sportsbil, men å si at du har tilsvarende kontakt med elementene som for 50 år siden blir helt feil. Derfor lanserte Porsche en T-versjon av 911 for et år siden, og den har fått mye ros for å være mye mer direkte som en opplevelse bak rattet – spesielt med den manuelle girkassen. De som kjenner Porsches modeller vet at Boxster og Cayman har midtplassert motor i forhold til hekkmotoren i 911, derav har den en magisk balanse i forhold til storebror. La oss heller ikke glemme den herlige nærheten man får til motorens knurring siden den ligger rett bak ryggen din. Den moderne turbomotoren med fire sylindre på to liter yter 300 HK, og med PDK-girkasse sprinter den til 100 km/t på 4,7 sekunder. Den er et par tiendeler raskere enn den manuelle girkassen med 6 trinn.

Porsche har ikke sluppet informasjon om hva som faktisk er gjort for å skille T-modellen fra standard. Vi har kikket litt på tekniske data, og faktisk ser det ut som Cayman T er 15 kilo tyngre enn standard. Det kan trolig forklares med at sistnevnte ruller på tynge 20-tommershjul kontra 19 på standard. Sportseksosen bør egentlig veie mindre, mens understellet som er 20 millimeter lavere ikke bør avvike nevneverdig i vekt. Men hvis vi igjen tyr til 911 T som målestokk, er det foretatt grep som fremmer mer råskap. Om det er gjort med lyddemping, eksoslyden, hardere foringer i drivverk og motoroppheng, skal være usagt. Men faktum består: Det nytter ikke å dreie hodet på kjennere med erfaring til å tro på noe som ikke finnes, de vil oppdage forskjellene uansett. Vi gleder oss til å teste T-versjonen av balansesfantomet 718.