BMW ber deg vente i tre år med elektrisk SUV

Publisert
17. september 2018

I morgen tidlig vil Audi dra teppet av sin første elektriske bil som blir en SUV. Vi aner ikke om det er med vilje at BMW velger dagen i dag for å vise sine planer for en el-SUV som kommer i 2021, men det kan absolutt virke slik. Nå skal det dog sies at BMW iNext blir en røslig plugg i forhold til Audi e-tron, så det er ingen direkte konkurranse. Men likevel…

Så 17-18. september 2018 blir ikke like enkelt som først antatt. Det er en hel haug med norske Audi-kunder som har ventet på e-tron – sittende på stolkanten i lang tid – i påvente av full lansering som er klokken grytidlig tirsdag morgen. Med BMWs slipp av iNext som er lovt produksjon fra 2021 kan en plutselig usikkerhet snike seg inn. «Søren, skal jeg vente på den», vil nok noen tenke. Det er blitt slik at ventetid i forbindelse med elbiler er nærmest en del av hverdagen for mange, og med mye av usikkerheten i forbindelse med fremtiden for elbilens fordeler er det nok fortsatt en del potensielle kunder som sliter med beslutningsvegring. Selvfølgelig kan man alltids si at produktene blir bedre med tiden også, slik at det er lurt å vente – men det er litt som å drøye kjøpet av PC fordi det kommer en bedre modell neste år…

Blir det ingen i5?

Men la oss fokusere på bil og bilglede, og glemme politikk en stakket stund. BMW påberoper seg en anselig mengde erfaring med elteknologi allerede, i 2007 var de på ballen og det første tegnet var den elektriske eksperiment-Minien for nesten like mange år siden. Den ga det første erfaringsgrunnlaget med aktive testbrukere. Deretter dukket i3 opp og har bekreftet at BMW har grepet på elbiler. Samtidig har mange ventet på fortsettelsen i form av større modeller, ryktene om en familieorientert i5 har lenge versert.

Den store integrasjonen

I stedet lanseres altså pluggen iNext. Det finnes i for seg ingen garanti for at det også kan komme noe nytt før den, men det vil være litt pussig føler vi. iNext er langt fra en småkar på strømpelesten med over fem meters lengde og to meters bredde, det vil si noen knepp større enn kommende X5. Der stopper på mange måter de fleste likhetene, fordi iNext er bærer av fremtiden som skisseres slik: «The next step now is the complete in-car integration of the strategic innovation fields Autonomy + Connectivity + Electric + Services». Store ord, men heller ikke overraskende sett i lys av utviklingen vi ser blant flere aktører. Videre blir det understreket: “The BMW Vision iNEXT represents a new era of sheer driving pleasure,” says Harald Krüger, Chairman of the Board of Management of BMW AG. “It underlines the leading role Germany plays in the future of mobility.”

Blir det noe annet enn skjermer i dashbordet?

Designen er også noe for seg selv. Den skal speile hvordan den tekniske utviklingen tar plass  i bilene og ikke minst spørsmålet om hvordan fremtidens kjøreglede vil oppleves. Nå blir det forklart at den endelige formfaktoren ikke foreligger ennå, spesielt fordi selvkjørende biler i stor grad vil kunne påvirke bilenes utforming sett ut fra rent praktiske elementer. Og her ligger det mye upløyd jord ennå. Ingen vet når du blir komplett passasjer i egen bil, og hvordan det faktisk skal la seg gjennomføre med alle hensyn som må være avklart først.

Det mangler ikke på designelementer hos iNext.. For eksempel lyser det blått langsetter karosseriet når den låses opp, dette for å understreke linjene. Eller grillens utforming som er annerledes for elbilene og fungerer som et «intelligence panel» som rommer en rekke sensorer. Det er fristende å tenke at enorme 24-tommers hjul vi skape massiv rullemotstand og suge batterikreftene tomme, men de er gjort aerodynamisk gunstige – trolig ved å være smale i bredden – blant annet. Speil på utsiden blir også pensjonert og erstattet med kameraer. I stedet for å spørre seg selv om hvor store skjermene blir i dashbordet, er det bedre å spørre om det blir noen flater igjen som ikke er skjermer.

Aktiv endring av førermiljøet

Førermiljøet styrer inn i en ny tidsalder med å endres aktivt. Det vil få ulike uttrykk etter valgt kjøremodus – Boost eller Ease. I Boost-modus vil rattet trekkes nærmere føren og dashbordet vinkles inn. Sportslig, slik vi kjenner det i dag med andre ord. I Ease trekkes rattet forsiktig bakover for gi en mer luftig følelse, samt at dashbordet vinkles utover for å gi mer informasjon til passasjerene. Interiøret som er gjort luftig med ekstra romslighetsfølese forøvrig, vil ha en kvalitet som spiller på møbler.

Men i svært god tid før alt dette blir virkelighet fra München – la oss se hva Audi i i nabobyen Ingolstadt har i jakkeermet for e-tron i morgen, tirsdag.