Varebilen: Komfort og fornuft i hver kilometer

Publisert
14. august 2018

Hvem sa at anskaffelse av dagens moderne nyttekjøretøy skal være en øvelse i dårlig komfort, sikkerhet, kvalitet og uspiselige kostnader? Det er nemlig en helt motsatt virkelighet der ute – kassebiler med mer er nærmere personbiler enn noen sinne, med tanke på nevnte faktorer.

Mange nordmenn tilbringer mye av sin arbeidstid i et nyttekjøretøy. Det gir en kamp om kundene i et stort og viktig marked, og dermed har bilprodusentene innsett hvor viktig det er å ta denne kundegruppen på alvor. Slik har det seg at selv enkle kassebiler er gjenstand for å arve sofistikerte komfort- og sikkerhetsdetaljer fra personbiler. En utvikling som var utenkelig for få år siden.

nyttekjøretøy, Renault, Kangoo

Tufter på mellomklassen

Det er ikke helt ubegripelig at den klassiske varebilen, budbilen eller kassevogna har vært gjenstand for økt fokus. Trolig uten unntak – er denne klassen i bunn og grunn tuftet på produsentenes personbiler i mellomklassen. Og som de fleste vet, er slike biler godt utstyrt allerede som standardmodeller i dag.

Formfaktoren på nyttebiler har også vært gjenstand for en positiv utvikling. Det er ikke lenger om å gjøre med mest enkle former, det er nesten så man undrer om nyttebiler skal se presentable ut, altså som en del av det totale ansiktet utad for firmaer.

Nyttekjøretøy, Renault, Kangoo

Bedre totaløkonomi

Samtidig stikker hele oppgraderingen av nyttebiler dypere i rasjonelle grunner. I takt med at nyttekjøretøyene får mer komfort, sikkerhetsfunksjoner og anstendige former, er de også blitt mer slitesterke. Servicebehovene er ofte sterkt redusert i forhold til tidligere, og de har fortsatt en fornuftig restverdi etter endt leasing eller nedbetaling fordi de er mer solid bygget.

I takt med at nyttekjøretøyene får mer komfort, sikkerhetsfunksjoner og anstendige former, er de også blitt mer slitesterke.

Muligheter for å gjøre positive grep for firmaets totaløkonomi med moderne nyttebiler, er gjerne parameteren som får økonomiansvarlige til å spisse ørene. Og bedret økonomi er gjerne nøkkelen til aksept for å investere i nye driftsmidler for brukeren.

Nyttekjøretøy, Kangoo, Renault

Også som elektrisk versjon

Det er grunn til å notere at de mest populære nyttekjøretøyene i overveiende grad er levert av anerkjente merker. Ta Renault for eksempel. Den franske giganten har et bredt modellprogram for nyttetransport hvor Kangoo Express i sine ulike varianter er blitt en favoritt i svært mange markeder. Selskapet har erfaring med denne klassen som går utenpå det meste. Dessuten kan den leveres i en elektrisk versjon hvis det er å foretrekke.

Les mer om den elektriske versjonen her

 

Lang garantitid

Driftsikkerhet ble nevnt, en faktor som definitivt kjemper på listen over ønskede egenskaper. Tett koblet med denne faktoren hører også et krav om lang garantitid, derfor byr Renault i dag på 5 års garanti – alternativt 200.000 kilometer. Slike kjøretøy blir i stor grad brukt hardere og i mange tilfeller kjørt lengre enn vanlige biler. Dermed ønsker ingen korte serviceintervaller og lange opphold på verksted, og med ny teknologi har derfor lengden på disse intervallene økt med tiden.

 

Skreddersydd indre

Når kunden har funnet passende nyttekjøretøy, har gjerne reisen på en nyanskaffelse ofte bare startet. Mange håndverkere skal et spesialtilpasset interiør for å holde orden på utstyr og utnytte plassen best mulig.

Men i stedet for å gi seg i kast med denne oppgaven på egenhånd med tidsforbruket det gir, vil de ha bilen levert ferdig med skreddersydd løsning. Det setter krav til forhandleren som må ha de rette kontaktene for å komme i mål med kundens ønsker. Eksempler på egenskapene vi har nevnt i Kangoo og mer til, finnes her.

Nyttekjøretøy, Renault, Kangoo