Dramet med å være raskest på Nürburgring fortsetter. Denne gangen er det Lamborghini som har trukket det lengste strået med en vanvittig runde i nye Aventador SV J. Dermed står Porsche tilbake som nest raskest med GT2 RS.
Det er viktig å merke seg at dette sirkuset i første rekke gjelder biler som produseres som seriemodeller. Nå er verken Lamborghini SV J eller Porschen volummodeller, men de danner standarden for alle andre med samme ambisjoner. (Pressemeldingen fra Lambo finner du aller nederst i saken).
Porsche først
Det var i september i fjor at Lars Kern gjorde jobben for Porsche med tiden 6 minutter og 47.3 sekunder (Porsche GT2 RS, turboladet boxer på 700 HK). Det vakte stor oppsikt og kjøringen var definitivt av det heftige slaget, her er den videoen.
https://youtu.be/Fh8_2zQZ3xM
Den tyskeide hevnen fra Italia…
Men det er Lamborghinis tre sekunder mindre rundt Nürburgring det dreier seg om nå. Den videoen ser du under. Det skal sies at tiden på 6 minutter 44 sekunder og 97 tidendeler er imponernede for en såpass røslig superbil som Aventador med en V12-motor midtskips. Lamborghini har ikke oppgitt tekniske data for SV i Jota-versjon, men det er en sugemotor på 6,5 liter som trolig yter opp mot 800 HK ved rødstreken på 8.500 omdr.
Like forutsetninger?
Som før går spekulasjonene allerede høyt om forutsetningene har vært like. Mange ynder å trekke frem at det foregår et spill i kulissene med oppgitt effekt, om det har vært brukt dekk som kan kjøpes over disk eller er for racing og så videre. Vi skal ikke kaste oss inn i tautrekningen, men syns nok at det var noe mer flyt i Porsches rekordfart. Overstyrer Lamborghinen mer, altså skrubber mer over forhjulene? Se selv og gjør deg opp en mening.
Likevel – den aller mest imponerende rekorden
Den virkelige sjokkerende rekorden satte Porsche med den rendyrkede Le Mans-raceren 919 Evo i juni – tiden på 5 minutter og 19 sekunder er fullstendig umenneskelig. Sist gang noen brukte en løpsbil til formålet med suksess var i 1983 med legenden Stefan Bellof i en Porsche med tiden 6:11.1. Her er videoen fra juni – den er absolutt verd et syn og viser forskjellen på «gatebiler» og racingverktøy:
Pressemeldingen fra Lamborghini:
Sant’Agata Bolognese, 26 July 2018 – The new Lamborghini Aventador SVJ, yet to be unveiled later this summer, has taken the lap record for production cars at the Nürburgring Nordschleife, in a lap time of 6:44.97 minutes.
The camouflaged Aventador SVJ with official Lamborghini driver Marco Mapelli at the helm, took on the lap-time test at the 20.6 km track. The challenge was managed by Lamborghini’s Research and Development team, with extensive tire support from Pirelli technicians and driver. Fitted with cameras inside and out and full telemetry, under the formal scrutiny of Remak personnel who managed time and GPS certification using VBOX-Racelogic instrumentation, the lap attempt of the Aventador SVJ was performed during an exclusive session on the Nürburgring Nordschleife.
“The Aventador SVJ takes the Jota suffix, following the Lamborghini tradition for denoting a car’s track-focused talent. This new car is the convergence of Lamborghini technologies to produce a super sports car that transcends current performance benchmarks,” says Automobili Lamborghini Chairman and Chief Executive Officer, Stefano Domenicali. “Its tenure as the Nürburgring lap time record holder, even before its unveiling during the Monterey Car Week in California in August, endorses Lamborghini’s competence in applying superlative design engineering and ground-breaking technologies. The SVJ is a super sports car at the zenith of performance, while also ensuring unrivalled driving pleasure.”
“This is another demonstration of the exceptional skills and teamwork by the dedicated personnel within Automobili Lamborghini: from the R&D team, as well as from our test drivers and, of course, partners such as Pirelli,” adds Chief Technical Officer, Maurizio Reggiani.
The Aventador SVJ is created to feature higher power output, with lightweight materials contributing to the best weight-to-power ratio of only 1,98 kg/hp. It features Lamborghini’s patented ALA 2.0 active aerodynamics system with aero vectoring for the best handling and downforce, as well as new aerodynamic features specific to the SVJ.
Development of the car included significant CFD simulation to optimize the ALA performance, with the exceptional downforce requiring an entire rework of the Aventador’s active and passive dynamic systems to exploit the car’s physical boundaries. Developing ALA strategies for the Aventador SVJ through both static and dynamic virtual simulations, a virtual attempt at the Nürburgring Nordschleife already returned a better lap time than the Lamborghini Huracán Performante.
The set-up of the Aventador SVJ has been entirely re-engineered to enhance its four-wheel drive system, rear-wheel steering and ESC. Significantly stiffer than the Aventador LP 750-4 SV, the steering has been retuned in the SVJ. The Aventador SVJ features a new specifically-developed Pirelli P Zero Corsa tires as standard. For the lap-time attempt the optional Pirelli P Zero Trofeo R tires were mounted.
In 2015 the Lamborghini Aventador LP 750-4 SV delivered a sub-seven minute lap time, and in 2016 the Huracán Performante took the Nürburgring Nordschleife production car record, with a lap time of 6:52.01, which it held until September 2017.