Og da melder Mercedes om at bebudede A-Klasse vil stå klar mot slutten av året for kundene. Med over 4,5 meter på stømplesten og hyggelige proporsjoner vil den bli et hygelig syn, gjerne med AMG Line-pakke…
Alt kler den smukke, sies det. Vi syns Mercedes har fått en fin dreis på innstegsmodellen A-Klasse som nå er klar i et snertent sedanformat. Og da gjerne med en AMG-pakke som så mange Mercedeser kler godt. Bilen på bildene er utstyrt med det, og bildene sier egentlig sitt. Og som ikke det er nok, denne modellen skal visstnok være verdens mest aerodynamiske serieproduserte bil med en verdi på Cd=22.
Regn med at den vil bli tilgjengelig med en drøss ulike motoriseringer, derfor stusser vil litt når den i første omgang kun vil komme med 163 bensin-HK som A 200, pluss A 180 d med 116 dieselhestekrefter. Men det er ingen grunn til å trekke disse to i tvil, det er sterke motorer som er koblet til selskapets 7G-DCT-dobbelclutchkasser. Mellom linjene antydes det altså sterkere varianter og firehjulstrekk i tiden fremover. Modeller som skal få mer raffinerte understell for å takle oppgavene. Vi ser også for oss hybriddrift og el, men her går utviklingen fort og vi dropper spådommer av den grunn.
Det vil hagle med nedarvet utstyr og sikkerhetsfinesser fra storebrødrene, inkludert S-Klasse. Videre er det hyggelig å se at det ikke er spart på godene bak rattet, Mercedes krafttak for å skape informative og lekre førermiljøer er overført til A-Klasse. Den vil dessuten by på premiere for nye MBUX – Mercedes-Benz User Experience multimedia system, en omfattende løsning for oppkobling og underholdning som skal være revolusjonerende – vist i lekker 3D-HD-grafikk.
Vi etterlyser et bilde av baksetet i bilen, det er ikke lagt med i pressemeldingen. En trøst er bagasjeromskapasiteten som er oppgitt til 420 liter. Nyheten vil dukke opp på slutten av året.