Sportage er en velkjent modell for nordmenn, og nå får den endret utseende og andre motorer i en omfattende oppgradering.
Det har skjedd mye med formfaktoren på Sportage fra første generasjon til den som lanseres i høst. Det må nesten være lov å koste på seg litt ekstra eleganse og ny teknologi etter at det er solgt 5 millioner av den på 25 år.
De ytre oppgraderingene er gjort av selskapets folk i Frankfurt, og resultatet passer godt for europeisk smak. Nye støtfangere foran og bak sammen med nye lykter rund baut sørger for fornyet appell. Det vil også bli tilbudt ymse utstyr som skliplater i krom, sorte detaljer, nye farger og felger helt opp til 19 tommer.
Interiøret får nytt ratt, nye instrumenter, nye dyser og kontroller for klimaanlegget og nye løsninger for interiøret generelt. SX- og GT Line-modellene får skinninteriør som standard. To-tone-varianter kan også leveres.
Det vil dukke opp en ekstremt nøysom og utslippssnill 1,6-liters diesel som sender dagens 1,7-liter på museum, den vil yte enten 115 eller136 HK. Samtidig lanseres en 2-liters diesel med mild-hybrid-teknologi – det vil si et 48-Volts batteri som assisterer motoren under akselerasjon for lavere forbruk. 2-literen leveres med en 8-trinns automatkasse og firehjulstrekk, effekten er 185 HK og 400 Nm. Manuell kasse skal også bli tilgjengelig.
Bensinmotorene blir ikke berørt av oppgraderingen.