Enda en Senna man sent vil glemme

Publisert
19. juli 2018

«Oppsiktsvekkende» dekker knapt synet av McLarens første Senna som er levert i USA. Den er til overmål bestilt av den eksentriske superbilsamleren Fux.

Ikke tro at bildene her viser en snill posørbil, Senna er langt på vei like sint som P1 og lastet med krutt. Modellen er blitt en anelse glemt i rekken av lanseringer, når den egentlig fortjener all respekt. Navnet i seg selv hinter til Ayrton Senna, F1-stjernen som kjørte fletta av samtiden og var tett knyttet til McLarens F1-stall. Det var derfor aldri snakk om å lage en tam modell i hans navn, i stedet er det selskapets hyllest til maksimal kjøreglede og kapasitet når den utfordres. Den omtales internt som «the ultimate road-legal track car ever produced by McLaren. We know that owners can’t wait to get their cars on the circuit, and we’re eager for them to get behind the wheel”.

I stedet for en hybridmotorisering som P1 som yter cirka 1.000 HK, er Senna utstyrt med McLarens sinteste turbo-V8. Den yter 800 HK og 700 Nm uten fiksfakserier og er blant annet utstyrt med flat veivaksel som i rendyrkede racingmotorer. Det gir et karakteristisk ganglag og ikke minst lydbilde. Legg deretter til at den er slanket heftig til å veie mindre enn 1.200 kilo (kun slått av ikonet F1 fra 90-tallet) og er utstyrt med ekstremt aggressiv aerodynamikk som gir et marktrykk på 800 kilo i fart. Ved hjelp av siste skrik innen egenutviklet understellsteknologi med RaceActive Chassis Control II og spesialtilpassede Trofeo R-dekk fra Pirelli sitter Senna som limt til underlaget.

Bilen på bildene er den første som leveres til USA, og den er i aller høyeste grad en spesialbestilling. Det er bilsamleren Michael Fux som igjen har bestilt bil fra England, og denne gangen har han valgt  naken karbon. Fux er småoriginal i sine bestillinger som ofte går i underlige spesialbestilte former og kulører, men med «Fux Green» uten øvrige grep har han landet tryggere enn på lenge. Bilens ytre består av 67 karbonpaneler som er behandlet for å gi en transparent look med fargen, og det nærmest gnistrer av resultatet som har tatt 1.000 timer ekstra i produksjon.

Det hører med til historien at Fux har bestilt et interiør som henter opp Sennas ytre i samspill med lyst skinn. Dessuten har han valgt opsjonen med dører som har kikkeglugge i nedkant, en gimmick for å gi økt fartsfornemmelse. Bilen befinner seg for øyeblikket i New York, men vil stilles ut fra 24. august på et bilshow på den andre siden av USA, nemlig Monterey Car Week.