Hva med å delta på lukket trackday med nybygget klassiker? Det er akkurat det Aston Martins bedre kunder har fått oppleve.
Prisene på ikoniske klassikerbiler har aldri vært høyere, og Aston Martin DB4 G.T. er blant disse. I sin tid skapte modellen liv og røre i en klasse hvor både Ferrari og Jaguar inntil da hadde feid plagsomme konkurrenter unna med letthet. Derfor kom det som et lite sjokk når selskapet annonserte i 2016 at de ville bygge en søkk ny serie på 25 enheter av den spesielle G.T.-modellen for dedikert banemoro – nesten 60 år etter at modellen i sin tid ble lansert. I år det akkurat 60 år siden den dukket opp, og utleveringen har begynt ved at de fem første bilene møttes til en uhøytidlig trackday på Silverstone. Blant eierne av klassiske biler er det en utstrakt sport å lufte dyrgripene på bane ved større anledninger. Slik kan fremmøtte oppleve hvordan racing var i sin tid, og disse samlingene trekker enorme mengder med folk.
De nybygde modellene går under navnet DB4 G.T. Continuation og er bygget etter lettvektsprinsipper for maksimal hygge på bane – det eneste stedet de kan benyttes. I den anledning har Aston Martin Works som står bak gjennomføringen også satt i gang et 2-årsprogram for de 25 eierne. De er invitert til å delta på egne trackdays på de mest fascinerende banene i verden.
Kundene som fikk tilbud om å kjøpe en av de nyproduserte bilene kunne velge mellom høyre- eller venstreratt. Rekkesekseren på 4,2 liter er bygget for å male vakkert, men ikke uten krefter. Den yter 345 HK ved 6.000 omdreinger og kreftene går til bakhjulene via en tidstypisk girkasse med 4 trinn. Vi snakker om en potent opplevelse hvor ingeniørene har sørget for kjøreegenskaper som matcher dagens oppfattelse av gode manerer.