Vi elsket BMW M2 fra første sekund da den kom, og nå trapper M Sport opp med ekstra skarpladde Competition. Hurra!
Allerede forgjengeren 1M basert på første generasjon av 1-serien var en hurrabil av de store – og regnes idag som en kommende klassiker. BMW valgte å rendyrke nerven de hadde funnet i lite karosseri, bakhjulstrekk og råsterk turbo-rekkesekser, og dermed var M2 faktum for et par år siden. I den grad BMW 2002 Turbo og første generasjon M3 (E30) har fått en moderne oppfølger, er M2 svaret for vår del . Vi holder noe større M3 og M4 utenfor jubelen – tross at det er mye felles mellom drivverk, gir og motorer her.
M2 Competition altså. Den skal overta for dagens M2 Coupé, som dermed fases ut. Vi har lagt ved de informative illustrasjonene som BMW byr på med all info (scroll nederst i saken), og på et par punkter stopper vi opp og stusser over utviklingen. Blant annet blir det hevdet at det er tatt i bruk en ny motor, og at den kommer fra M3/M4. Volumet er det samme på tre liter (mer eksakt: 2979 kubikkcentimeter), effekten er derimot økt til 410 HK og 550 Nm der storebrødrene byr på 450 HK. 0-100 km/t tar 4,2 sekunder (4,4 sekunder med manuell kasse), toppfarten er 280 km/t med Drivers Package.
Neste punkt vi stusser på er eksosanlegget – det er nå utstyrt med 2 klaffer. Vi aner ikke hvadet betyr i praksis, fordi dagens M2 må ha noe av det samme siden den byr på to høyst ulike naturer på kommando. Du kan tøffe diskret gjennom nabolaget med mute-knappen påskrudd, men når eksosen åpner opp synger M2 med en stemme vi knapt kjenner maken til på denne siden av 2-3 millioner kroner. Hvis du har lyst på et dyrt alternativ til lykkepiller, er jakten over.
Kosmetisk gjør Competition seg synlig med nye 19-tommers felger, så kan man diskutrere om de er tøffere enn før. Kjennere vil se andre speilhus, full LED-lys, og enda større kjennere vil oppdage større luftinntak i nedre del av fronten. Lekre seter med innebygget lys i logo på seteryggen, nye instrumeter, rød start/stopp-knapp osv osv. Det er ikke oppgitt nå den er i Norge for å slutte seg til den store flokken det er blitt av M2 her på berget.