Vi har hatt våre favoritter blant Audis Sportback-modeller, og sannelig flyter nye RS 5 opp som en av disse. Faktisk er det en premiere for denne versjonen.
Ja, du leser riktig. Det har ikke eksistert en RS 5 Sportback tidligere. Med formene som Audi har funnet for den øvrige paletten av A5 og RS 5 – som ser bra ut, er nykommeren blitt et blinksudd av kraftfulle proporsjoner og fine linjer. Harmonisk brutal med andre ord.
Det dreier seg selvølgelig primært om versjonering i form av karosseri, i og med at RS 5 bygger videre på slektskapet med A4 og A5 som finnes i en S5 Sportback. Men vi skal ikke ta gnisten av moroa med å rippe opp i dette, fordi Sportback-karosseriet kler RS-krigsmalingen usedvanlig godt. Og den består som de fleste vet av en sint front og hekk, men aller viktigst er skjermer som bygger 15 millimeter bredere og gir riktig «stance». Ekstra brede felger og dekk i 19- eller 20 tommer avrunder utstrålingen av brunst.
Under den herlige grønnfargen dukker en kjenning opp. V6-motoren på 2,9 liter med to turboladere som gir maksimalt 1,5 bar ladetrykk, yter 444 HK og 600 Nm. Det gir en spurt til 100 km/t på 3,9 sekunder.
Audis trang til å skape mer dynamiske kjøreopplevelser har betalt seg godt, og det kommer nye Sportback til gode i form av quattro-systemets kraftfordelig på 40:60 mellom foran og bak. Det gir en bil som føles bakhjulsdrevet, helt til behovet for endring av kraftfordelingen er påkrevd ved glatt føre etc. Vil du ha ekstra sportslighet, bestill i så fall sportsdifferensialen for bakhjulene.
RS 5 Sportback vil bli lansert i USA og Canada først i forbindindelse med påskens bilutstilling i New York, og ankommer Europa deretter.