I kjølvannet av konsernsøskenet Porsche Cayenne som akkurat er fornyet, følger Touareg tett etter. Er den et godt alternativ til Porsche?
Svaret er tja. Hvis diskresjon står langt oppe på listen, vil Touareg være hakket mindre oppsiktsvekkende å ferdes i. Samtidig er den heller ikke anonym. Formene har gitt en bil som oser luksus og XL-størrelse. Og hvis sportslighet er avgjørende – vinner Cayenne uten anstrengelser.
Det mangler definitivt ikke på nyvinninger i det som blir tredje generasjon etter at det er solgt over én million av de to foregående. Touareg blir selskapets statement på sikkerhet- og komfortfunksjoner, og det strekker fra «Innovision Cockpit»-kjempeskjermen på 12 tommer som pryder førerplassen via Roadwork Lane Assist til aktiv firehjulstyring som skal gi kjøreegenskaper som en kompaktbil. Kommunikasjon er også tatt solid hånd om.
For den nysgjerrige kan det være hensiktsmessig å oppsøke all info på VWs nettsider. Men la oss nevne noe mer, for eksempel elektromagnetiske krengningsstag, IQ Light-frontlys som betyr LED Matrix frontlys som er interaktivt styrt av kameraer for styring. Nye Touareg blir 106 kilo lettere, mens lastevolumet øker fra 697 liter til 810.
Medaljens bakside i forhold til Cayenne er motoriseringene. I første omgang vil Toaureg leveres med to dieselmotorer, en V6 på 340 HK og en V8 på 421 HK. Kineserne kan vente seg en hybridmodell på 367 HK – denne lar vente på seg for europiske kunder på ubestemet tid.