Jeep har gjort det til en happening å by på lekre konsepter hver påske. Det henger sammen med deltakelsen i Easter Jeep Safari i Moab-distriktet, Utah of the USA. Hvis ingen av disse får deg til å trekke på smilemusklene og kjenne litt på eventyrlysten, har vinteren vært for lang og snørik…
Det er blitt en tradisjon med Jeep´s frislipp av usedvanlig fristende konseptmodeller hver påske. Det er nesten som de har valgt samlingen i Utah (for 52. året…!) som sitt vindu ut mot verden i stedet for fjonge bilutstillinger. Vi syns at det er noe realt over det, vis bilene i en ramme hvor de hører hjemme. Bra.
Det er hele syv konsepter som ser dagens lys nå i påsken, mellom 24. mars til 1. april – og variasjonen er stor.
4SPEED er en snerten og kvikk røver som spiller på en lettvektsfilosofi for de som verdsetter høy fart gjennom ørkenen. Dette er en sport i visse off-road-kretser, folk som er mindre opptatt av gjørmehull og langsom fart i skogen. Basert på Wrangler, forkortet en drøy halvmeter, to tommer høyere, karbonkomponenter, Dana 44, 35-tommere og en turboladet rekkefirer med 8-trinns girkasse setter fart på eventyret.
Sandstorm er inspirert av Baja-racerne og er enda tøffere enn 4SPEED. Dynatrac 60-aksler, 39,5-tommers hjul, og et ekstremt understell som tillater forhjulene å vandre 14 tommer opp og ned, bak hele 18 tommer. Det mangler på ingen måte krefter og riktig lydbilde, en 6,4-liters V8 med Mopar-goodies er koblet med en manuell sekstinns kasse. Vi innrømmer at denne utløser ufrivillig sikling.
B-Ute er av det roligere slaget med mer praktiske off-road-egenskaper. Løftet 1,5 tommer med 17-tommers hjul som bygger 30 mm utover. Den er utstyrt med en drøss av deler fra Jeep Performance Parts, både inn- og utvendig. Fremdriften er satt til en 2,4-liters Tigershark-motor og en 9-trinns automatkasse.
Wagoneer Roadtrip spiller hemningsløst på nostalgi, for mange amerikanere oser denne av en ferietur til Yellowstone nasjonalpark. Akselavstanden er strukket 5 tommer med passende oppdateringer av karosseriet, bredere fotavtrykk og skjermbreddere. Det som opprinnelig var en 1965-modell er grundig oppdatert på alle måter, og den egner seg godt både for off-road og cruising på Highway mellom eventyrene. Et moiderne understell med coilovere takler terreng greit med hjelp av 33-tommere fra BF Goodrich. Den originale rekkesekseren er erstattet med en 5,7-liters V8 og firetrinns automat. Med dagens priser for Wagoneer i fin stand, er dette gullkortet.
Nacho Jeep er basert på en splitter ny Wrangler Rubicon kledd i Nacho-gul lakk. 2-tommer løft gir plass til 17-tommere med beadlock og 37-tommers gummi. Den har samme motor som 4SPEED, men i våre øyne er den mer sivilisert generelt, ordet «trendy» faller innom i forbifarten. Samtidig er den kapabel nok til en tur i off-road-løypa med andre likesinnende.
Jeepster er basert på en 1966-modell Wrangler Rubicon og har fått en taksenking på 2 tommer og frontrute som er vinklet mer ned – noe som gir et kraftfullt uttrykk. Understellet er modernisert og hevet 2 tommer sammen med 37-tommere fra BF Goodrich. Det er ikke oppgitt noe om drivverket, men skal vi dømme etter det røffe uttrykket bør det være krefter nok.
J-Wagon er modellen mange kunne ha parkert utenfor huset. I utgangspunktet en Wrangler Sahara som er kledd i en ny kulør kalt Warm Neutral Grey med sotede ruter, komplettert med detaljer i Brass Monkey. Panseret har en ny form av Jeep Performance Parts som er tilapsset en evnt snorkel. Braketter for ekstralys er også fra JPP, likeså takstativet og en rekke andre detaljer som gir det barske preget.