Annonsørinnhold

Generalprøve av Kona

Publisert
15. mars 2018

Vi har kjørt Hyundai Kona i en bensinversjon som er svært lik den elektriske versjonen ”alle skal ha”. Hyundai har pr. i dag et enormt antall interessenter på den første elektriske SUVen i markedet, og forhandleren Aaby Auto på Vøyenenga er klar for å ta i mot storinnrykket i sitt komplette senter.

Aaby Auto har begått en liten genistrek for de som vil få en viss idé om elektriske Kona. Bensinversjonen som vil bli mest utbredt leveres med en 1-liters motor og manuell girkasse. Det er ikke helt på linje med ytelsen i den elektriske toppversjonen som de fleste ønsker seg, den byr på 204 hestekrefter. Derfor bestilte Aaby like godt en demobil med den store bensinmotoren på 177 hester og moderne DCT-automatgir. Da er vi ikke langt unna el-versjonen som er forventet etter sommeren.

 

KONA, EN Folkebevegelse

Den nevnte toppmodellen får en rekkevidde som er oppgitt til hele 482 kilometer etter den nye WLTP-målemetoden, en lengde som får Ola og Kari til å føle seg mer komfortable for å legge ut på langturer. Med nøkkelen til demobilen i hånden er det ikke fritt for at nysgjerrigheten prikker i hodebunnen, hva slags bil er det så mange mennesker vil ha? Når dette skrives er det snakk om over 18.000 som har meldt sin interesse for elektriske Kona i Norge, det er altså snakk om noe som minner om en folkebevegelse i omfang.

Blå Kona i fart på veien

FALLER I SMAK: Vi har kjørt nye Hyundai Kona med en stor bensinmotor og automatgir. Den kan sammenliknes med den kommende elmodellen når det gjelder ytelser og generell opplevelse.

Noe å se frem mot

Den første overraskelsen er sitteposisjonen. Faste seter og oppreist posisjon gir god oversikt over trafikken. Ved møtende trafikk ser man inn i øynene hos de som bak rattet i større SUV-er, mens personbiler ”er der nede” uten samme blikkontakt. Plutselig går prøvekjøringens egentlige oppdrag opp for oss, siden bensinmotoren byr på utrolig dempet gange, på grensen til fraværende for ørene. Turbomotoren har en karakteristikk med mye dreiemoment fra lavt turtall, enda en likhet med elektromotorer. Girkassen som er av tradisjonell type med ekte gir, arbeider såpass mykt og sømløst at heller ikke giringene blir lagt merke til. Nå skal det sies at motoren blir verbal og girkassen svarer med tydeligere giring når vi trår til, slik man er vant til. Testbilen er svært pigg, og hvis antakelsen om at kreftene kan sammenliknes med elversjonen i en lydløs ramme, vil kundene i kø ha noe å se frem til.

Bilde av interiøret i en KONA

INGEN UNOTER: Setene er faste og man har godt utsyn over andre i trafikken. Alt tyder på at den elektriske versjonen blir like kvikk som testbilen.

Småplukk

Bremser og styring er som biler fra Østen generelt; bremsene tar tidlig og effektivt. Styringen går dit du peker uten fakter eller å gi den store innlevelsen, men det gjelder brorparten av biler uansett.  Det er lett å finne seg til rette i interiøret, formfaktoren er god og gir en intuitiv betjening av funksjoner. Vi syns det er pussig å ha åpningen av bensinlokket på gulvet som en mekanisk spak på linje med eldre varebiler, og funderer på om den vil bli slik for elversjonens stikkontakt også. Dessuten byr bilens systemer på mange plinge- og ringelyder når man skal forlate bilen, hvorfor dette orkesteret? Og så er det forbløffende mye isblått lys på alle instrumenter og betjeningselementer i mørket – det gir et moderne preg men er litt travelt i våre øyne. Nå har vi flisespikket nok.

Bilde av en blå Kona

VEKKER OPPSIKT: Kona går egne veier når det gjelder formfaktoren, og oppleves enda mer spennende i virkeligheten.

Vinnende vesen

Plassen i baksetet er grei, så får det være opp til hver enkelt å vurdere om det holder ut fra eget bruksmønster. Den ytre formfaktoren er interessant. Lysene øverst på både fronten og hekken har trekk av siste designskrik og er riktig tøffe. Lenger ned finner man mer tradisjonelle lamper som kler den smårøffe SUV-stilen som Kona er tiltenkt. Og pussig nok syns vi denne blandingen av stilarter fungerer godt og gir den er passende særpreg som ikke blir for sært.

Testbilen er fullastet med sikkerhets- og komfortfunksjoner. Vi kjenner ikke til omfanget av dette på elversjonen, men vi har et tips. Sørg for å velge en modell med ryggekamera. Dagens biler byr ofte på begrenset utsikt sideveis bakover, ryggekameraet blir fort en venn.

Konklusjon: Vi tror at Kona blir en slager og et høyst interessant alternativ til storselgere som Nissan Leaf og Volkswagen Golf.

 


Hyundai med ny hydrogenmodell

Det har lagt i kortene lenge at merket ville pensjonere hydrogenbilen ix35. Men i stedet for å påføre kunder av denne teknologien lang ventetid på en arvtaker, er nye Nexo allerede underveis.

NEXO er en helt ny hydrogenbil.

NY HYDROGENSTJERNE: Hyundai kommer med helt nye Nexo i sommer, og Aaby Auto mener at mange med fordel kan vurdere hydrogenalternativet.

Massive hydrogenfordeler

– Vi håper på å ha Nexo her i juli eller august, og som Norges største forhandler av hydrogenbiler med lengst erfaring er vi naturligvis nysgjerrige. Og her kan det være lurt å spisse sansene, hvis man er opptatt av å nyte alle fordelene som elbilene har – pluss mer. Hydrogenbilene er nemlig fritatt begrensninger i kollektivfeltet, og det er blant annet antatt at de får beholde fordelene lenger enn elbilene – når den dagen kommer, forteller Håkon Aaby.

Hydrogenbilene har mange andre fordeler ifølge Aaby. Blant annet slipper man rekkeviddeangst, Nexo vil få en rekkevidde på 80 mil og det er gjort på få øyeblikk å fylle den opp igjen.

 

Biler er allerede bestilt

– Ikke alle har en situasjon hvor de kan sette elbilen til lading over natten. Da kan hydrogen være et alternativ. Vi opplever at kundene blir forbløffet over hvor godt teknologien fungerer på veien, og enkelte blir temmelig fascinert over virkemåten som ligger i bunn. Nexo blir et stort steg videre, i og med at den er en ny generasjon bygget på erfaringer og en helt egen plattform i forhold til forrige generasjon, forteller Aaby som har forventinger til det som kommer i juni.

Det viser seg at Hyundai vil ha en begrenset produksjon av Nexo i forhold til elbilene, Aaby mener derfor at det kan lønne seg å få opp farten og bestille den hvis man skal ha den i år.

– Vi har rundt 20 kontrakter på Nexo nå, overveiende av private. Vi vil sørge for at hydrogenkundene får oppfølgingen som er nødvendig, vi har en spesialutdannet mekaniker og lengst erfaring med hydrogen, forklarer Aaby.

Aaby Auto AS, Ringeriksvn. 197 1339 Vøyenenga, Tlf.: 67 17 16 00