Superbilprodusentene har aldri hatt det bedre. På godt norsk selger svindyre biler som hakka møkk. Her er siste sladder og en nyhetsoppdatering om Mercedes Project One.
Når vi skriver om de grommeste bilene på kloden, refereres det ofte til at de bygges i begrensede antall. Det har ikke på ingen måte noe å gjøre med at produsentene ikke tror flere biler vil bli solgt. Det er for å oppnå eksklusivitet og pleie de beste kundene.
Effektiv aerodynamikk, eksplosive ytelser
I så måte har Mercedes scoret full pott med monstrøse Project One, viser det seg nå. Den kommende hyperbilen er sterkt tuftet på Formel 1-teknologi og knowhow, samt at det er tatt inn et stort element av hybridteknologi. Den lille V6-bensinmotoren på 1,6 liter er turboladet etter alle kunstens regler for eksplosive ytelser, det gjør at den må overhales ved 50.000 kilometer pga slitasje. Sært så det rekker med andre ord. Sammen med hele fire elektromotorer vil monsteret komme til å yte opp mot 1.100 HK. Det er dessuten blitt kjent at aerodynamikken er i stand til å gi et marktrykk på 675 kilo i en ikke-oppgitt fart. Det er nesten på nivå med McLaren Senna som har har et marktrykk på 800 kilo i 250 km/t. Det er videre blitt oppgitt at den spådde vekten på cirka 1.200 kilo sprekker, mye tyder på den vil veie opptil 200 kilo mer.
Kunne firedoblet salget
Uansett. Det var klart fra første sekund at Mercedes hadde skapt må-ha-bilen for de bemidlede. Planen om å bygge 275 biler er ikke endret, til tross for at de kunne gjort mye mer «butikk» av hyperbilen. Ikke mindre enn 1.100 kunder stod klar til å kaste penger på nærmeste slagskonsulent for å signere kontrakt på den villeste bilen fra selskapet noen sinne. Historien er ikke unik, Aston Martin Vulcan, Ferrari FXX, McLaren P1 og Senna, Lamborghinis sære spesialmodeller og Porsche 918 Spyder med like kunne også solgt i større antall om det ble bygget fler.