Det er grunn til å glede seg over lanseringen av de nyeste el- og hybrid-bilene. I stedet for å se tildels groteske ut i formene, blir de mer akseptable for sansene.
Vi bommer neppe når vi hevder at du sikkert har mistet munn og mæle ved synet av enkelte el- og hybridbiler. I stedet for å stikke hodet ut og såre noen, skal vi droppe å nevne de spesifikke bilmodellene det dreier seg om. Men la oss si at det ikke ser bra ut med hverken karosserier som dels dekker bakhjulene, frontpartier som ser ut som ansiktet på marsboere eller baklys som ser ut som de har smeltet på plass på hekken.
Frem til nå har det virket som en trend blant designerne å skape skrullete former på slike biler. Trolig har det med markedsføring å gjøre; vekke oppsikt og få oppmerksomhet rundt alternative drivlinjer. Men på et tidspunkt har det trolig sunket inn at nok er nok – når barnet har et ansikt som selv en mor sliter med å like – er det på tide å tenke annerledes.
Storselgeren har modnet
Og det ser vi klare tegn til nå. Det begynte med presentasjonen av nye Nissan Leaf. Tross en formfaktor på første generasjon som aldri vil nå bøkene for nydelig design, har den solgt som et uvær på grunnlag av egenskapene som elbil. Nye Leaf har fått et mye mer kultivert ytre; faktisk på nivå med at den kan kjøpes ut fra utseendet alene. Så melder da også Nissan om en overveldende interesse for arvtakeren.
Fra supersær til stueren
Neste eksempel er hybriden Honda Insight som hittil har vært et lite kjent syn her til lands. Mye tyder på at det blir det endring på, ryktene sier en mulig norsk introduksjon i 2020. Første generasjon likner mest av alt på en eldre Citroen i all sin særhet. Andre generasjon ble mye bedre, og nå er tredje generasjon presentert med stort hell. Den er til forveksling lik dagens Civic i sedan-versjonen, som er en av de penere mellomklassebilene.
Spådom
Vi skal legge hodet på blokka og spå følgende utvikling for Volkswagen e-up! Dagens modell er effektiv og nyttig nok den, men det er ikke en bil du snur deg etter når den er parkert. Alle entusiaster vet at det er testen for å måle en bils attraksjon på sansene. Snur du deg tilbake til bilen når den er parkert og du er på vei vekk, er det for å ta et siste anerkjennende og bekreftende blikk. Vi kjenner ingen som gjør det med e-up! Derfor tipper vi at neste generasjon kan bli mer harmonisk, modellen er godt etablert nå og trenger ikke drahjelp i form av et oppsiktsvekkende ytre for å selge.
Toyota tenker annerledes…
På et punkt kan vi se at teorien vår har en svakhet, den finner vi hos Toyota. Hybriden Prius har definitivt blitt et vanlig syn i Norge, og der har det også vært et nylig generasjonsbytte. Her er det akkurat som designavdelingen har forlatt Rema´s slagord om å «velge det enkle» til fordel for en kompleks design. Den nye modellen er på grensen til overdesignet, i våre øyne.