Nerdevarsel: En motorsportlegende returnerer

Publisert
9. januar 2018

Når det kommer til pålitelighet under krevende forhold og ekstrem evne til å tåle bruk, hilser vi Revolution tilbake i manesjen.

I motorsport kan det gå svært tøft for seg, og en konsekvens kan være felger som knekker sammen. Men som med alt annet er det enkelte leverandører som byr på det lille ekstra, derfor er felgprodusenter som BBS, OZ og Ronal gjengangere på vinnerbiler opp gjennom tidene. Felgene fra disse tåler mer enn andre, og takler lang tids bruk. Blant disse var i høyeste grad Revolution Wheels fra England som dukket på 60-tallet. Men som så ofte med små nisjebedrifter, var deres egen evne til å beholde en plass blant de store dårligere enn produktene. Paradoksalt nok.

En erkeklassisk 4-eker fra Revolution Wheels. De ble også levert med fem eker, vi håper den dukker opp også.

Felgene fra Revolution hadde en karakteristisk design som ikke var til å ta feil av. De kunne også levere felgene i magnesium som gjorde de enda lettere. Men på 90-tallet ble det stadig mer stille fra selskapet, og de siste 15-20 årene har ikke vi sett noen som leverer Revolution. Det viser seg at de valgte å fungere i det små, men det blir det en endring på nå – i og med at selskapet har forsket på hva kundene ønsker i dag og vil relansere klassikerne og lansere nye modeller. Dette skjer på Autosport International-messen mellom 11-14 januar.

Whoooha! En helt ny design fra Revolution – med tydelig trykk på lav vekt gjennom smale eker uten å ofre styrken. Vi gleder oss.

Det mangler ikke storbrukere av Revolution opp gjennom årene, eller som de selv skriver i pressemeldingen og peker på tidsspennet og bruksområdene: “With customers such as Jimmie McRae and Stig Blomqvist over the years, demanding a wheel that they can totally rely on, it isn’t really surprising that we should have quietly had a path beaten to our door by customers seeking that little extra,” concludes Revolution’s managing director, Warren McKiernan.

Vi tipper at gleden er stor blant entusiaster som har eldre biler med racingblod i årene, de vil nå kunne får tak på tidsriktige Revolution-felger igjen. Samtidig vil de lansere nye modeller for de som heller vil ha det, med selskapets kvalitet i ryggen. Vi har kjære minner av vår egen Golf GTI fra 1977 som rullet på 16-tommere fra Revolution i 8-tommers bredde. Det var tider det – oss nerder mellom.