Fra tid til annen får superbilprodusentene en idé om å lage modeller som ikke kan kan brukes på vei. Men det finnes alltid smartinger som knekker koden og sørger for at biler som McLaren P1 GTR havner i trafikken.
«Sorry pal, denne bilen kan ikke benyttes på vei – kun bane». Blant de mest ihuga bilkundene er denne underlige frasen en realitet. Ferrari, Maserati og McLaren er blant superbilprodusentene som har lagd spesialversjoner av sine hyperbiler som kun skal brukes på bane, av en knøttliten og priviligert kundegruppe. Som gjerne møtes på lukkede trackdays med ulik grad av konkurranse seg i mellom. Men hva skjer når de får lyst til å bruke banemonsteret på vei? Jo, de allierer seg med fagfolk som klarer å få registeringsskilt på bilen. Som i dette tilfellet.
Denne gangen er det McLaren P1 GTR som har kommet nåløyet for det umulige. GTR-versjonen ble bygget i et lite antall etter gatelegale P1, som en slags gestus for de mest ihuga kundene som ville ha mer. 58 enheter ble bygget av den, og den skiller seg ganske kraftig fra den normale versjonen. Den er kort fortalt mye tøffere, og vi ser at det vil være et statement å bli sett i noe slikt på vanlige veier. Det er engelske Tom Hartley jr som har chassisnummer 100044 for salg blant sine andre godbiter, på kommisjon fra en kunde som også har forgjengeren og minst like ikoniske F1 i stallen.
Denne kunden er hektet på løpsbilene til McLaren, nærmere bestemt de LARK-sponsede F1 GTR fra 1996-sesongen – derfor er begge kundens biler kledd med denne liveryen. Hvorfor vedkommende skal selge den nyeste av disse med mindre enn 1.500 km på speedometeret er ikke oppgitt. Men det vi vet er at den har en effekt på akkurrat 1.000 HK, og det er McLaren-og racingspesialisten Lanzante som har klart å få skilt på bilen. Den leveres som en fullverdig GTR med alt ekstrautstyret som er til racing, såsom flightkofferter med diagnoseutstyr, racingfelger og dekk, verktøv, skreddersydd trekk med mer. Og da er det vel like greit at prisen ikke er oppgitt. (Alle bilder: Tom Hartley junior)