McLarens nye superbil Senna vekker ikke bare begeistring. Men det er en tanke bak, og Senna er likevel svært begjærlig av opplagte grunner.
Frem til nå har McLaren styrt designen etter en rød tråd med smakfull stil. Øverst troner hyperbilen P1 med designelementer som er like oppsiktsvekkende som brutale. Herlig kort og godt. P1 var tiltenkt ekstremt store oppgaver ved å bli verdens beste superbil på både bane og vei, mens nye Senna er tenkt å bli verdens beste banebil som også kan brukes på vei. Høres det snodig ut? Til en viss grad, men de har en del grunnleggende ulikheter som kan rettferdiggjøre ambisjonene.
For det første er P1 en hybridkonstruksjon med en samlet motoreffekt på over 900 HK. Det gjør den til selskapets sterkeste modell så langt. Nye Senna går en litt annen rute, hvor det er hentet ut 800 HK / 800 Nm alene av V8-turbomotoren som har et økt volum til 4 liter (øvrige McLaren 3,8 liter). Den er utstyrt med racingkomponenter hele veien, inkludert en flat veivaksel som gir en karakteristisk gange og lyd slik racingmotorer skal. Begge superbilene har bakhjulsdrift.
Monocage-buret blir det sterkeste som forlater McLaren. Aktiv aerodynamikk og RaceActive Chassis Control med hydrauliske dempere er koblet opp mot Active Dynamics Panel for full styring av føreren. Vi er overbevist om at Senna har ekstreme kjøreegenskaper, godt hjulpet av den nådeløse faktoren vekt. Mens komplekse P1 veier i området av 1.500 kilo, stopper nålen på 1.200 kilo for Senna. Kjøreytelser er ikke oppgitt, for de som sverger til 0-100 km/t-disiplinen vil den trolig ligge rundt 2,7 sekunder.
Lettvektsjaget har gitt et karosseri som vekker stor diskusjon. Noen etterlyser designerne som stod bak P1, andre hevder at dette er former som Lamborrghini gjør bedre. Vi er heller ikke overbevist om formene, men trolig virker den mye villere på øynene i virkeligheten. Selv sier McLaren at bilen er tenkt å se mer aggressiv ut fra ambisjonene som følger den. Den skal ose «performance». Og det bør bli mulig å se dette ved selvsyn, kanskje ikke i Norge, men utenlands. Det vil bli produsert 500 eksemplarer til en pris rundt 8 millioner kroner i England, eller cirka 11 millioner i Norge. Senna-navnet kommer fra F1-esset Ayrton Senna som kjørte for selskapet i sin tid, McLaren har et samarbeid med hans gjenlevende familie som gir rett til å bruke det.