Engelskmenn er kjent for å holde en stiv overleppe når det røyner på. Det blir vanskelig når Aston Martin slipper løs nye Vantage.
Vantage-navnet hos Aston Martin forplikter. Det er blitt et begrep siden det dukket opp i 1951, og selskapet har ingen intensjoner om å gi slipp på dette når man ser an nykommeren. Designmessig slår det gnister av de (hyper)moderne formene som slekter på resten av familen, inkludert spinnville Vulkan. Rene, skulpturelle linjer befridd for forstyrrende krimskrams. Samtidig har en optimal aerodynamikk vært et mål, og med de kompakte målene ender alt i en spenstig kropp.
V8-turbomotoren på 4 liter yter 510 HK og er plassert så lavt og langt tilbake som mulig, dermed har ingeniørene oppnådd en vektfordeling på drømmeaktige 50:50. Girkassen på 8 trinn kommer fra ZF og det antydes ikke noe om et manuelt alternativ. Nye Vantage blir den første AM-modellen som får E-diff, den er koblet inn i bilens øvrige elektronikk for optimal virkning. Slik kan den går fra helt åpen til 100 prosent låsning på millisekunder.
Interiøret byr selvfølgelig på det ypperste av håndverkere i kombinasjon med siste skrik innen teknologi. Levering av Vantage vil bli fra andre halvår 2018.