Bentley har gjort det skarpt i GT3-racing med sin enorme Continental. Med en helt ny generasjon av GT-maskinen er det påkrevd med en ny løpsbil. Spesielt tam er den ikke.
Da Bentley viste frem den første generasjonen av løpsbilen – som nå pensjoners etter hvert – var det ikke alt for mange som trodde på prosjektet. For det første var bilen mye større enn konkurrentene, og den var blytung med en vekt rundt 2,3 tonn. Det vakte derfor mye oppsikt når Bentley kunne fortelle at de hadde barbert vekk 1 tonn med luksus til 1,3 tonn tomvekt.
Med V8-turbomotoren på 4 liter fra Audi fikk de også fart på GT3-versjonen, som dermed kan vise til suksess i racing. Nå er det tid for andre generasjon og den følger opp malen som Bentleys ingeniører har utviklet. Motoren er grundig overhalt og yter mer enn 550 HK uten restriktorer. Den sekvensielle girkassen kommer fra Ricardo, bremser er fra Alcon, clutch fra AP og motorstyring fra Bosch. Vekten er fortsatt rundt 1.300 kilo, og samarbeidet med M-Sport og Cosworth ruller videre.
Aerodynamikken er helt nyutviklet i vindtunnel med tanke på effektivitet og maksimalt marktrykk. Det er ikke oss i mot at den får et brutalt og krigersk uttrykk som er verdig en sint og rask løpsbil. Debuten vil bli på Monza til våren i Blancpain GT Series Endurance Cup som samler likesinnede racere, deriblant BMW M6 GT3. Bentley vant denne cupen i år, og er tent på å gjenta seieren. Statistikken for Conti GT3 så langt: deltatt i 528 løp, 120 plasser på podium og 45 seire. Bring it on, Bentley!