Fiats utrolige jålekopp

Publisert
3. november 2017

Det er omtrent like slitsomt som en italiensk tragedie å se hvilke forunderlige Fiat Abarth-godbiter vi går glipp av i Norge. Og den nyeste er den mest forbløffende så langt.

Vel ser man en og annen av Fiats kontemporære lille bybil, 500, her til lands. Men de blir mest en parantes når man dykker inn i Abarth-avdelingens viltre verden som er enda mer fjern for oss. Her har de hottet opp uttallige av 500 til Abarth 695 med mye turbokrutt under panseret. I Biposto-modellen har de dratt ut 190 HK av 1,4 liter, og i den mangler det ikke på detaljer som er hentet fra racing.

En hurv med spesialmodeller

Vi kan ramse opp øvrige 595-modeller som Pista, Turismo, Competizione og 695-modellene XSE Yamahama, Biposto Record, Maserati Edition, Tributo Ferrarri og nå Rivale 175 Anniversary. Her har de skapt en versjon omtalt som den mest sofistikerte av alle Abarth, med detaljer som vekker oppsikt. Inspirasjonen kommer fra båtbyggeren Riva som knapt trenger en nærmere presentasjon. Det er deres «56 Rivale» som har vært modell for den rullende versjonen fra Abarth.

Riva som skole

Eksteriøret er trukket i to-tonekombinasjonen Sera Blue og Shark Grey med Aquamarine striper. Det gir en klart mer luksuriøs utstråling enn mange av de nevnte modellene med betoning på fart og spenning. I stedet vil Rivale 175 Anniversary passe perfekt til dovne dager på Rivieraen. Interiøret er i aller høyeste grad en sterk bidragsyter for å gi en overdreven luksusopplevelse i en småbil. Det lekre, blå skinnet i kombinasjon med et dashbord i Riva-aktig mahogni kunne like gjerne vært i en Maserati. Rivale 175 Anniversary får 180 HK å rutte med, Brembo-bremser, Akrapovic-eksos og moderne elektronikk som både spiller musikk og bringer deg til fremmede mål etter instruks.

Konklusjonen er enkel og erfaringsbasert: Norske bilkunder blir snytt for mye av spesialmodell-humoren fra det store utlandet.