Endelig løsner det om den lenge ryktede super-SUVen Urus fra Lamborghini. Og det kobles opp mot ikoniske LM002 – selveste urfaderen blant luksus- og super-SUVene. Spørsmålet er om vi ikke hadde foretrukket en strøken LM002 – nå som Lamborghini har postet nye bilder og info av sin egen (chassis #12231) museumsbil som er restaurert etter alle kunstens regler hos spesialavdelingen Polo Storico.
Det kan sikkert diskuteres hvor mange som egentlig venter på Urus i en tid hvor alternative drivlinjer favoriseres sterkt av myndighetene her til lands. Men for de som gir blaffen i avgifter og vil betale prisen, har Urus alt som skal til for å bli vinneren av snobbing til fjells. Heldigvis har Lambo forsynt Urus med teknologi som skal gjøre den ekstra habil i terreng, inkludert sand. Det vet vi ikke mye om før den faktisk er testet. Med Audis turbo-V8 fra blant annet RS6 på plass i oppumpet versjon, er det snakk om rundt 650 HK.
Legenden viser vei for lansering
Nå oppgir Lambo at Urus vil lanseres på en spesiell dato. Den 4. desember 2017 er det 25 år siden produksjonen av LM002 opphørte og Urus slippes løs. For å hausse denne anledningen opp byr selskapet på et historisk tilbakeblikk med LM002 som i utgangspunktet ble skapt av helt andre grunner enn lek og moro. På slutten av 70-tallet skapte de offroaderen Cheetah for militært bruk, mens LM002 dukket opp i 1986 på bilmessen i Brussel med V12-motoren fra Countach Quattrovalvole.
Snedig konsept
Den var bygget i alu og glassfiber med firehjulsdrift, transferkasse og tre differensialsperrer. Klatreevnen var forbløffende, likeså toppfarten på over 200 km/t på voldsomme pucker fra Pirelli, dette var spesialutviklede Scorpion-dekk som fløt på sanden. Det ble produsert 300 biler mellom 1986 og 1992, og den regnes i aller høyste grad som et ikon – og det finnes minst én slik i Norge.