Hyundai akter å lansere et 20-talls nye modeller mot 2019. Aaby Auto på Vøyenenga har 23 års fartstid med merket, og har totalrenovert anlegget for å ta i mot storinnrykket.
Allerede nå er trykket stort på den unike elektriske Kona crossover-SUVen. Nysgjerrige kunder som ikke klarer å vente til neste år, kan nå se bensinversjonen som er på plass hos Aaby Auto.
Blant alle de trauste industribyggene oppover Ringeriksveien er det ett som skiller seg sterkt ut. Aaby Auto har vært gjennom en transformasjon, og kan skilte med lokaliteter som må være blant de lekreste for bilhandel og verksted i Asker og Bærum. Det er lyst, luftig og romsligheten gjør det ypperlig egnet for å studere nye og brukte biler i ro og mak. Sjenerøse parkeringsforhold og mange fine veier for demokjøring er ytterligere faktorer som trekker opp. I tillegg lanserer de nå elnyheten Kona.
– Vi er stolte av anlegget som vi eier selv. Det var min far Jørn som startet Aaby Auto i 1982 på Rud, da solgte vi Lada en periode før vi gikk løs på Fiat og Lancia. Fra 1988 ble vi forhandler av Mazda og la fokus der, det varte frem til 2011. I 1994 kjøpte vi anlegget som vi nå har renovert, og vi var tidlig på banen med Hyundai fra 1995. Det vil si at vi har drevet salg av merket i 22 av de 25 årene som det har vært i Norge, forteller Haakon Aaby som er andre generasjon som leder selskapet.
Enormt rush av nye Hyundai-modeller
Alle årene i en bransje har gitt mange minner, og Aaby flirer godt når vi spør om hva som sitter best igjen i hukommelsen.
– I sin tid bød Fiat på overraskelser. Det sier litt om arbeidsmoralen og lunsjen når man finner tomme vinflasker i bagasjerommet på nybiler til klargjøring, sier Aaby som er overbevist om at de tidene er over – også i Italia. På høyden solgte Aaby anselige 240 enheter av Uno-modellen i året – alene.
Han garanterer at det ikke plass til slike påfunn hos koreanske Hyundai hvor arbeidsmoralen er skyhøy, likeså ambisjonene for fremtiden.
– Det er klart vi funderer på de kommende årene. Med dagens modellpalett hos Hyundai selger vi 200-250 nye biler i året. Med 20 nye modeller og derivater i løpet av de to kommende årene, vil dagens stab på 12 personer få nok å gjøre, mener Aaby.
Kjøper bilene usett
Som hos andre aktører i bransjen har elektriske biler blitt et satsingsområde hos Hyundai – i tillegg til at de også er i stand til å levere hydrogenbil som én av to leverandører i Norge.
– Elbilene er et helt nytt kapittel for tradisjonell bilhandel. Etterspørselen er så stor at man
ikke lenger bare selger biler som står utstilt og kan demokjøres. Kundene et spesielt godt orientert om elbilnyhetene lenge før de er klare for levering, slik det er med vår elektriske Kona som kommer neste år. Når nyhetene dessuten har lang rekkevidde, bra utstyrsnivå og anstendig pris blir det et bestillingsrush av en bil ingen har sett, og langt fra sittet i eller kjørt, forklarer Aaby.
Det betyr ofte at selgerne i svært større grad ikke har møtt kunden, bare hatt kontakt via mail og så videre.
Smugkikk på Kona nå
– Med den endrede kjøpsatferden er vi plutselig over i en helt ny verden med en drøss biler i bestilling. Det skal igjen settes opp mot nasjonale kvoter vi blir tildelt, og ikke minst fabrikkens evne til å levere. Vi har omtrent 50 elektriske Kona i bestilling allerede, og vet at det bare er starten. Vi vil nemlig komme i en unik posisjon med å vise kundene hva de har i vente, lenge før elversjonen av Kona kommer.
Vi har endelig fått Kona på plass hos i bensinversjonen, og den er lik elversjonen bortsett fra drivlinjen. Med den på plass vet vi at den norske kvoten av elversjonen vil bli hardt prøvd, sier Aaby med en viss ettertanke. Han ser at bestillingene tikker inn daglig, og det vil akselerere når det går opp for flere at Hyundai vil ha en snerten el-SUV fra neste år.
Solid rekkevidde
Elektriske Kona antas å slå i bordet med en omfattende utstyrspakke, rekkevidden er oppgitt til et sted mellom 400-500 kilometer. Det henger sammen med to mulige batteripakker på henholdsvis 43 eller 64 Kilowatt. Prisen er oppgitt til å være konkurransedyktig mot et nesten-ikke-eksisterende felt av konkurrenter, hvor nye Jaguar I-Pace trolig ligger nærmest i egenskaper men vil være større.
– Hvis det er om å gjøre å få en elbil så fort som mulig, har vi Ioniq. Den kan leveres i to varianter til, som plug-in-hybrid og hybrid. Og vil man nyte kollektivfeltet hele døgnet i motsetning til elbiler som er pålagt visse begrensninger, har vi hydrogenbilen ix35, avslutter Aaby som dermed har poengtert mangfoldet på Vøyenenga.