Tilbyr superhurtigladere – forgjeves

Publisert
14. desember 2018

Endelig kommer en superhurtiglader for elbiler, men faktum er at den skyter langt over mål. Og det er elbilens feil.

Man kan rope seg sår i halsen etter raskere batterilading av elbil, uten at det nødvendigvis hjelper. Når det kommer til stykket dreier det seg til syvende og sist om hvor mye strøm elbilen din kan ta imot. Og det er da den nye superladeren som Porsche og BMW har utviklet sammen, blir fullstendig overkill i dag og en lang stund fremover.

Denne uken plantet selskapene den ultrakraftige prototypen som yter 450 kW i bakken ved Jettingen-Scheppach (et stykke nordvest for München). Og den er faktisk åpen for de som har en elbil som støtter Type 2 og CCS-lading. Men realiteten er at du ikke vil oppleve dens reelle kapasitet, hør her: Teoretisk kan den lade batteriet til 100 kilometers rekkevidde på 3 minutter, eller 80 prosent av batteriet på 15 minutter. Med det svinner buzzordet «rekkeviddeangst» ut av ordforrådet. Det er bare et lite skår i gleden…

Og det er din bils evne til å ta i mot all strømmen. Hverken Porschen eller BMWen på bildet er utstyrt med teknologi som kan nyttiggjøre 450 kW. For BMWen sin del begrenser det seg til 50 kW som kan trykkes inn – så i en forenklet teori er det 400 kW som ikke blir utnyttet med verdens eneste superhurtiglader.

Løsningen da? Jo, det vil fremtidens elbiler rette på. For eksempel vil BMWs kommende iX3 i 2020 kunne trykke inn 150 kW på batteriet. Og slik vil det fortsette i årene som kommer. Vi ser en annen utfordring her også, på et eller annet tidspunkt vil laderne kunne bli så kraftige at det vil kreve en helt annen type kabler for å strekke strøm frem til ladepunktene. Men det snakkes det ikke så mye om…