Ny, råsterk Corvette ZR1 blir hyperbil

Publisert
13. november 2017

«Alle» vet at Corvette vil komme med midtmotor etter hvert. Men inntil da lanserer de en ny ZR1 som blir så uhørt sterk og bøllete at vi klyper oss i armen.

«Chevrolet» og «Corvette» er to navn som i seg selv rangerer skyhøyt blant merkevarer. Legg til det litt mindre kjente modellnavnet ZR1 og bildet blir komplett. Chevrolet Corvette ZR1 har i årevis og over flere generasjoner vært bomben øverst i hieriarkiet, og nå får den krefter som sender den opp fra superbiler til hyperbiler – med andre ord opp blant de virkelig sterke og styggraske bilene på kloden.

Chevrolet setter ny rekord med ZR1. Den blir tidenes sterkeste bil noensinne fra selskapet, og det sier litt i seg selv om man kjenner historien. For ZR1 begynte overkreftene i 2009 da selskapet valgte å kompressorlade motoren slik at den skulle henge med i en HK-krigen som tiltok blant produsentene. Suksessen var raskt et faktum som ble fornyet i 2015, og nå har de tydd til enda flere grep for å holde konkurrentene unna.

LT5-motoren er fortsatt på «bare» 6,2 liter, men ingeniørene har konstruert et dual-fuel-injection-system, dvs dobbel bensininnsprøytning som er i stand til å fore nok drivstoff til kompressoren som arbeider med svært aggresivt ladetrykk. For å holde temperaturen på den komprimerte luften på et nivå som får hentet ut alle krefter, er overflaten i den økt med 52 prosent. Med disse grepene bør mange europiske superbiler kjenne på en begynnende kortpusthet a la KOLS, ZR1 yter massive 755 HK og 969 Nm. Kundene vil kunne få velge mellom en 7-trinns manuell girkasse (som før) og for første gang i ZR1 en kasse som girer automatisk – med 8 trinn.

Kjøreytelsene er ikke oppgitt, de vil være rystende uansett. Toppfarten er oppgitt til over 340 km/t, men det er i første rekke rundetider Chevrolet jager. Det er tydelig gjennom aerodynamikken som er fokusert på å skape mest mulig marktrykk. Noe som kommer til uttrykk gjennom ZTK Performance Package som inneholder en egen, justerbar «High Wing» for hekken, front splittere, Michelin Pilot Sport Cup 2 dekk, og et skarpere oppsett for understellet med Magnetic Ride Control. En «Low Wing» kan alternativt leveres, begge er tuftet på Le Mans-raceren C7.R´s løsning som er en del av chassiset. For den som ikke er klar over realitetene, så har Chevrolet satt solide rundetider med tidligere Corvetter på Nürburgring som er standarden for entusiaster og bilindustrien. ZR1 vil være i salg fra våren til hyggelige 80.000 dollar, og da som «poised to take on the world’s best» som selskapet oppgir selv. Vi tviler ikke og innbiller oss at dette må bli tidens «bang for bucks».