Med en sterk dreining av bilsalget spesielt mot elbiler og deretter hybrider, blir ikke nybillanseringene det samme som før. Kort sagt er det færre bilmerker og modeller som er interessante, men desto flere som kaster seg på samme merke og modeller hos de som kan levere el- og hybrid. Men vi mener det er interessante fossilbiler underveis også, les om høydpunktene fra alle leire her.
Elbiler
Vi tar strømmen alfabetisk. Audi slipper den elektriske SUVen e-tron løs på kundene fra mars, og da vil det nok komme en rekke nølere ned fra gjerdet for å bli sikker på om dette er deres neste bil. Neste merke som vil ha en elbil klar i salgslokalene er DS, søskenmerket til Citroen med betoning på design og luksus. Herfra kommer kompakte C3 E-Tense, dessverre ikke før slutten av året. Det samme gjelder Honda og forunderlige Urban EV, den har et utseende som definitivt heller mot «søtt». Vi lurer på om den faktisk kan vinne frem på denne faktoren, spesielt hos kunder som ønsker en kompaktbil med fem dører for mest lokal kjøring. Kia har to nyheter for 2019, og det er grunn til å regne med merket mer enn noensinne. Nye e-Soul kommer på midten av året med dobbel batterikapasitet kontra forgjengeren, og får CCS/Type 2-lading. Men får den dukker bilen som 6.000 nordmenn står på liste etter, nemlig familiebilen e-Niro. Her får alle ventende en bil med plass på linje med eksotiske el-biler, men til en helt annen og hudvennlig pris. Mini vil trolig være klar med en elektrisk versjon av klassiske 3-dørs Mini etter sommeren, men det er sluppet lite info om hva som kan forventes. En tanke er at den arver teknikk fra i3, men det blir gjetning. Mercedes helelektriske EQC materialiserer seg midtveis i -19, og det er et konsept som vi gleder oss til å kikke nærmere på. For de som ønsker seg en Nissan Leaf med lengre rekkevidde, vil 60kWh-versjonen komme før sommeren. I andre enden av prisskalaen og raffinement finner vi Porsche og en trolig lansering av Taycan helt på slutten av 2019. Forventningene blant kresne elbilkunder er stor, og den vil gå rett i strupen på Audi, Jaguar og Tesla for å nevne noen. Apropos Tesla, her vil leveringer av 3 – eller tre´ern om du vil – antakelig sette i gang for alvor fra mars.
Hybrider
Det blir minst like travelt på hybridfronten neste år. BMW har to nyheter, X5 45e PHEV og 330e PHEV som begge kommer rett etter sommeren. Citroen lanserer C5 Aircross utpå høsten, konsernsøsknet DS vil ha C7 Crossbck E-Tense klar noe før. Familier som er på jakt etter en romslig bil vil kunne finne hybridversjonen av Ford Mondeo stasjonsvogn fra våren. Hondas populære kompakt-SUV CR-V kommer som hybrid på samme tidspunkt som Forden. Hyundai har to nyheter underveis, først dukker Tucson opp i en 48 Volts versjon, deretter dukker Kona opp på tampen av neste år. Lexus lanserer ES – altså en sedan – som hybrid fra nyåret. Det er en storselger i en del markeder, dermed blir det spennende å se hva den får til i Norge. Mercedes varter opp med E 300 i to ulike varianter. Enten som dieselhybrid, eller bensinhybrid. Legg merke til at det er to forskjellige biler, altså ikke en som kan kjøre på begge drivstofftypene. Så langt har ikke verden kommet ennå.
Opel som nylig ble en del av den franske storprodusenten PSA er i en omstillingsprosess, men det stopper ikke planen om hybridversjonen av Grandland X på slutten av 2019. På samme tid kommer søskenet 3008 Hybrid fra Peugeot. Deretter må vi hoppe ned til Toyota for å finne neste hybrid – Prius Hybrid AWD-i kommer før påske om alt slår til.
Bensin- og dieselnyheter
Det er et paradoks å si at det er her moroa befinner seg. I hvert fall om man er opptatt av miljøvennlige biler, fordi det mangler ikke på morsomme og potente biler for de som fortsatt ikke er moden for elbil.
Audi spiller på ytterligheter i 2019. En ny generasjon av A6 Allroad dukker opp i første kvartal – en glimrende bilmodell spør du oss. Etter påske kommer R8 med ansiktsløftning, og rett etter kommer en ny generasjon TT med og uten tak. Dessuten kommer Q4 og RS7. BMW lanserer nye 1-serie på tampen av 2019, 3-serie sedan før sommeren og stasjonsvogn etter ferien. 8-serie cabriolet dukker opp før sommeren, 8-serie Gran Coupé og M8 er klare i 4. kvartal. X3 M, X4 M, X6, X7 og Z4 er også underveis – spredt ut over året. Hos Ford vil man blant annet finne røslige Ranger Raptor – alternativt kvikkassen Focus ST. Hos Jaguar får fine F-Pace et ansiktsløft, det samme gjør XE, begge vil bli synlige i mai. En av nyhetene vi gleder oss til er en helt ny generasjon av klassikeren Land Rover Defender, det ryktes om at den blir en enorm forvandling fra den elskede «gamlingen». og la oss ikke glemme nye Evoque som kommer før Defender. Lexus flekser muskler med ny RC, en lekker sportskupe med enten en råtass av en V8-motor eller en enklere hybrid.
Mercedes har såpass mange nyheter underveis at det kunne blitt et eget avsnitt. A-Klasse, B-Klasse, CLA i ulike former, flere G-modeller som GLB, GLC, GLE, GLS og så videre. Hos Porsche dukker nye 991 opp, og det gjør også en Coupé-versjon av Cayenne. Skodas fremmarsj fortsetter trolig ved hjelp av nye modeller som Scala og en fornyet Superb. Toyota har også store planer for 2019 med ny Corolla, Camry, RAV og Supra. Hos Volkswagen er det naturligvis mye spenning forbundet med åttende generasjon av Golf, den antas å komme oktober. Passat får et ansiktsløft i 2019. Volvo har også travle tider foran seg med blant annet V60 og S60 med ulike motoriseringer. Vi vil dessuten få se nye V40.
Superbilene
Hos Aston Martin vil brutale Valkyrie bli mer synlig, og det ser ut som det vil følge en Vanquish med midtmotor også. Bugatti vil lokke med Divo som er basert på Chiron men med mer fokus på rundetider (!) enn toppfart. Apropos midtmotor, det er mulig vi får se prototyper av neste Dodge Viper som også får motoren flyttet bakover. På det mer rasjonelle plan prismessig vil Nissan lansere en ny generasjon av GT-R – den er kjnet for å bli styggrask når tunerne har tweaket drivverket. AMG-avdelingen hos Mercedes fyller 50 år i 2019 og det vil bli markert med ekstreme Project One. Teknologien er definitivt påvirket av dagens F1-løpsbiler, og ytelsen er firesifret for å sikre fornøyde kunder. Svenske Koenigsegg har planer om å lansere Agera´s etterfølger i 2020, men den får premiere i 2019. McLaren Speedtail blir også noe helt for seg selv med den lange hekken. Det er flere hyper- og superbiler underveis, av både kjnete og mindre kjente produsenter.
Godt bilår!