Frem til nå har Skoda Superb stasjonsvogn vært selskapets geniale krysning mellom luksus, klasseledende lastekapasitet og fornuftig pris. Men hvorfor stoppe der, må selskapets kreative sjeler ha tenkt. Med den tanken er Kodiaq blitt en realitet, en SUV som har større
bagasjerom enn vesentlig større og dyrere konkurrenter. Legg til at Skoda benytter anledningen til å by på helt nytt utstyr og teknologi, avpassede motor- og drivverks-alternativer for lavt forbruk og fin fremkommelighet, så blir den like konkurransedyktig som Octavia og Superb er i sine klasser.
– Vi prøver å forstå det selv. De ytre målene kan sammenliknes med en mellomting av Octavia og Superb, men på innsiden sluker Kodiaq unna inntil 720 liter bagasje. Om man velger konfigurasjonen med fem seter. Hvis det teller mer med å ha plass til syv personer, kan man velge det i stedet og gå noe ned på plassen for bagasje. Fleksibiliteten er stor, det samme kan sies om forhåndsinteressen for Kodiaq, sier Espen S. Kristiansen som er salgs- og markedsjef hos Møller Bil på Rud. Han forteller videre at interessen har vært større enn med noen annen modell tidligere, derfor ble de nødt til å opprette en informasjonsliste for å holde kundene oppdatert til Kodiaq lander på Rud utpå nyåret.
– Vi ser en interessant utvikling med de nye produktene som vi ikke har hatt før. På lik linje som nye og forbløffende Superb, trekker Kodiaq nye kunder til oss, mennesker vi ikke tidligere har hatt innom. Vi konkurrerer ikke med premiummerkene i høyere prisklasser, men sannheten er at etter nye Superb ble lansert, fikk vi plutselig inn vesentlig dyrere innbyttebiler enn før. Det sier jo sitt, sier Kristiansen.
Lengden på 469 centimeter er ikke avskrekkende, det er et stort pluss når man skal manøvrere i trange parkeringshus og så videre. Bredden på 188 centimeter tilsier at det er bra plass innvendig, uten at den blir for bred å håndtere. Motorutvalget blir bra fra lansering, enten man ønsker bensin eller diesel. Fem alternativer blir tilgjengelig, hvor tre er bensinmotorer fra 125 HK via 150 til 180 HK. Dieselmotorene er på henholdsvis 150 og 190 HK. Manuelle og automatiske girkasser blir tilgjengelig, deriblant blir Kodiaq den første Skoda-modellen som får bruke VW-konsernets nye 7-trinns DSG-girkasse.
– Kodiaq vil også kunne leveres med 2-hjulstrekk, dette er et alternativ som er populært blant kunder som ønsker en bil å sette seg inn i, og ikke ned i, fortsetter Kristiansen.
For mange er ikke firehjulstrekk mest nødvendig, komfort og oversikt teller like mye. Kristiansen forsikrer at utstyrsnivået bli svært høyt, flere tilvalg debuterer i Kodiaq. Blant disse finner man varme i rattet og Trailer Assist, funksjonen som Volkswagen lanserte med den populære reklamefilmen hvor bilen henger etter tilhengeren i stor fart gjennom gatene. I takt med tiden vil det være mulig å velge siste skrik med fullt-LED-lys, helt ny og omfattende connectivity – altså oppkobling mot smarttelefon – det vil si integrasjon og speiling av Apple- og Android-funksjonalitet, inkludert Siri. Induktiv lading av slike enheter kan leveres, likeså forsterkning av mobilsignalene.
– Hvis det teller mye å få sin Kodiaq blant de første, kan det være hensiktsmessig å handle nå, sier Kristiansen. Han tror at det vil bli leveringstid når de har fått utstillings- og demomodeller, det er nemlig da de fleste kommer ned fra gjerdet og skal ha bil. Priser er klare i disse dager og det er åpnet for bestilling av Kodiaq.