Site icon Roadhouse Auto Magazine

Tette kunderelasjoner

S-Cross, Suzuki, Berg Auto

Det er ingen tvil om at det er store ulikheter i hvordan bedrifter eies og styres, og hva slags kultur de driver frem. Hos Berg Auto på Rud som fører Suzuki, Renault, Dacia og Isuzu definerer man seg selv som en mellomstor familiebedrift hvor tette kunderelasjoner er svært tellende for lojalitet i et krevende marked.

GRATIS DEKKBYTTE

De som er ærlige på det legger ikke skjul på at konkurransen om bilkundene er knallhard. Det er ekstra press på dette nå som el- og hybridbiler brer om seg i popularitet.
– Vi må yte det lille ekstra og ta kunden på alvor, det dreier seg om å tenke med hjertet og hente varmen derfra. Det hjelper ikke i det lange løp med marmor- og glassfasader hvis kunden tas for gitt. Slikt lærer man etter å ha vært i drift siden 1993, forteller Paal Zachariassen som er salgssjef hos Berg Auto. Det er slik at bilene er like uansett hvor man kjøper dem, det er oppfølgingen og behandlingen etterpå som varierer mellom forhandlerne. Det er her man får føle på valget av forhandler, hvis vi ikke har anledning eller det passer bedre for kunden å låne en bil, fremfor skyss til stasjonen eller liknende, da gjør vi det. Vi har også en ordning hvor kundene våre kan komme og bytte dekk gratis to ganger i året.

Høyt nivå: Førermiljøet er ryddig og utstyrsnivået er høyt i standardversjonen. Det er mulig å velge utstyr for en absolutt komplett opplevelse for under 400.000 kroner.

SERVICE FOR ALFA ROMEO, FIAT OG JEEP

I tillegg til at Berg Auto har de nevnte merkene som en bred palett med ulike valgmuligheter for kundene, har de et solid verksted med kompetanse på Alfa Romeo, Fiat og Jeep. Vi forhandlet disse merkene før, og bygde opp kompetanse for det.
– Det blir mye aktivitet av alt sammen. Vi selger rundt 450 biler i året med nytt og brukt, og med alle funksjoner så er det sysselsatt 16 personer i selskapet. De ansatte bruker tid på hver kunde, vi har lagt et grunnlag for at de skal kunne veilede og gi gode råd på det menneskelige planet etter beste evne – og vi ser at det blir verdsatt, avslutter Zachariassen.

 

Bekrefter kundeoppfølging

Her er en av kundene til Berg Auto og hans erfaring med servicen de ønsker å yte.

Det ringer ikke lenge i andre enden av telefon før det svarer. Kan den utlovte graden av service hos Berg Auto bekreftes? – Hei, det er Hagbart Eie. Om jeg er kunde hos Berg Auto? Ja det stemmer. Kom til kontoret mitt så tar vi en prat. Det er en travel mann som dukker opp, men han vil gjerne prate om bil. – Jeg har vært kunde der i 15 år og på den tidenhar det rukket å bli en del Suzukier, blant annet. Og erfaringer. For min del er det blitt slik at de stort sett driver bilholdet for familien. Med det mener jeg at min faste person hos de tar kontakt når det er på tide å tenke bilbytte ut fra alder og kilometer, eller modellbytter. De kjenner behovene våre også, dermed slipper vi å gå opp den løypen hver gang. Siden vi er blitt en aktiv familie etter hvert som barna har vokst og driver med mye skiaktivteter, blir det lagt vekt på praktiske egenskaper og fremkommelighet. Dessuten bor vi slik at det kan være bra med en bil som kommer frem på vinteren, sier Eie.

RAUS BEHANDLING

Dermed er det blitt mange firehjulstrekkere med høy bakkeklaring, det er snakk om minst 7 Suzukier, pluss en Jeep.
– Dermed har det vært utrolig nyttig med Berg Auto som stiller opp for oss når det kniper. Enten det har vært for å bytte hjul, service eller de gangene vi har hatt behov for å låne bil av andre grunner. De stiller opp, det er heller ikke noe problem med skyss hjem eller til jobben. Faktisk har vi opplevde at de kommer hjem til oss og henter bil som skal på service, og så setter de igjen en lånebil, forteller Eie.
På spørsmål om hva som skal til for å bytte forhandler fikk vi aldri et svar…

Exit mobile version