Det er forståelig at tester gjennomført av erfarne biljournalister blir lest for informasjonsinnsamling før et bilkjøp. Men hva med å snu på flisa og la en entusiastisk bileier prøve et bilmerke og en ny modell han ikke kjenner, og avsi en dom? Birger N. Haug på Nesbru har latt mennesket i gaten snakke.
Ypper med europeisk kvalitet
Dørene åpnes og første dom kommer rett fra leveren.
– Det lukter bra! Slik man forventer av ny bil, utbryter Per Krsitian.
Deretter blir den obligatoriske knoketesten av dashbord og dørsider gjort simultant av oss, til samtykkende hodebevegelser.
– Virker lovende dette. Ingen manglende kvalitetsfølelse eller følelsen av hul plast her, fortsetter vår testpilot i en overbevisende tone. Vi samtykker, Hyundai i30 virker solid sammenskrudd og interiørets formfaktor er moderne og oversiktlig.
– Jeg liker multimediaskjermens plassering, den er innenfor nær rekkevidde. Ryggekameraet er suverent og alt er lettbetjenet. Konklusjon: Interiøret og funksjonaliteten er overbevisende.
Deretter følger noen minutters stilhet mens vi flytter sansenes fokus for å lytte på motor, girskift, dekk- og vindstøy.
Omfattende toppmodell
– Motoren er sterk over et bredt register og trekker bra. Så syns jeg det er en fin girkasse de har satset på som passer godt. Men jeg lurer på om understellet har en avstemning som betoner komfort i første rekke, sier Per Kristian ettertenksomt.
Vi får bekreftet at det er noe i teorien når vi stopper på Hvalstrand for å ta bilder. Hjulene på 15 tommer har høy gummiprofil, så hvis kundene ønsker mer sportslighet vil det være lurt å satse på Teknikk-pakken som koster 30.000 kroner. Den har blant annet mer tidsriktige 17-tommers hjul, delskinn på setene som også har el.justering med minne. Andre vil kanskje velge pakken fordi den har blant annet AEB-funksjonen med automatisk nødbrems og fotgjengergjenkjenning.
Sympatiske trekk
Men tilbake til vår uhøytidelige testkjøring. Setene gir god støtte for ryggen, sideveis og lengden på sitteputen. Det er ikke tegn til knirking eller ulyder, og som Per Kristian påpeker er det godt å se at det sittet nok av USB-ladekontakter og AUX-inngang.
Tilbake hos Birger N. Haug blir vi sittende og drodle over hvem som er kunden. Enigheten er stor når det gjelder plassen i i30 stasjonsvogn. Den vil være ypperlig for unge familier som aldri kan få nok bagasjeplass. Familier som heller kjører kollektivt til jobb i uken, og bruker bilen til hytta og fritidsaktiviteter i helgene. Slik bompenger og avgifter har utviklet seg, vil i30 være en bil man heller kjører vekk fra byen med.
– Der vil den fungere ypperlig, mener Per Kristian.
Dessuten er utstyrsnivået høyt nok til at man ikke vil savne noe, men til en vesentlig hyggeligere pris enn mange tror.
– Men jeg ville kostet på meg Teknikk-pakken i i30 – da ville jeg ikke savnet mye i Passat GTE´n jeg kjører og konas BMW i3, avslutter vår testmann.