Hvis du ikke har vært i en bilforretning på en stund, kan det bli en overraskelse neste gang du stikker innom. På 1-2 år har så å si hele bransjen endret fokus med stadig flere modeller som byr på el- eller hybriddrift, og med avgiftsfordeler har mange av disse også gunstig pris.
Men hva om man ikke ønsker et av disse alternativene, det kan for eksempel være fordi man ikke ønsker å være bundet av elbilens rekkevidde på batteriet. Eller at man opplever hybridbilene som uferdige så langt, små batterier gir kort rekkevidde – og når det er tomt for strøm øker bensin- eller dieselforbruket fordi hybridbilene er tyngre. Da er det lov å søke etter et godt utstyrt og fornuftig alternativ, med tradisjonell forbrenningsmotor, som passer norske forhold med en fornuftig prislapp.
NY TOPPMODELL
Da kan et av svarene være Suzuki. I takt med stadig strengere utslippskrav har de lansert en ny og effektiv bensinturbomotor som har fått plass i kompakt-SUV-en Vitara med tillegget ”S” i modellnavnet. Vitara S blir dermed toppmodellen med 140 hestekrefter som leveres standard med firehjulstrekk, slik man forventer av Suzuki. Legg til at man kan velge mellom manuell girkasse og automat, så begynner omrisset av en Norges-vennlig bil å tegnes opp.
HEMMELIG EKSTRAPLASS
Forbruket er oppgitt til 0,55 liter pr mil ved blandet kjøring. Med et tankvolum på 47 liter har den en teoretisk rekkevidde på 85 mil, altså vesentlig lengre enn noen elbil som fortsatt må forholde seg til ladestasjoner. Da er det greit å vite at man kan få med seg mer enn nok bagasje til mange overnattinger 85 mil hjemmefra.
Hvis baksetet står i normalposisjon svelger Vitara S 375 liter, legger man ned seter og utnytter kapasiteten fullt ut kan man klemme inn 1.120 liter. Under testen oppdaget vi at det er en hel del ekstra plass under bagasjeromgulvet i flere nivåer, blant annet siden den ikke leveres med reservehjul, men i stedet har reparasjonsutstyr for å lappe hull. Dette er verd å sjekke ut hvis maksimal bagasjeplass står høyt på behovslisten.
UT AV GJØRMA MED ET TASTETRYKK
S i modellnavnet gir forventinger til en ekstra dimensjon med sportslighet. På papiret skal automatgirversjonen vi testet spurte til 100 km/t på 10,2 sekunder, men subjektivt oppleves den raskere. Det henger sammen med motorens jevne effektkurve og girkassens godt avstemte utvekslinger.
Suzuki har utstyrt SUV-en med intelligent elektronikk som blant annet byr på ulike kjøremoduser. Den kan godt stå i Auto-modus, men hvis man ønsker å dra seg ut en snøfonn eller gjørmehull finns det program for det. Hvis kvikkere respons på girkassen og motoren lokker, fungerer Sport-modus utmerket.
UTSTYRT SOM EN LUKSUSBIL
Utstyrsmessig er S-modellen også på topp. Testbilen er proppfull av nyttig teknologi som ryggekamera, bakkestartassistent og nedstigningsassistent, bremseassistent, Radar brake support og adaptiv fartsholder for å nevne noe.
Komfortdetaljene er mange også, 3-eket multifunksjon sportsratt kledd i skinn med girhendler, interiør i en blanding av skinn og alcantara, omfattende infotainmentsystem med tilkobling til smarttelefoner, navigasjon, DAB+, delt baksetet og LED-belysning i fronten.
KANDIDAT FOR HANDLELISTEN
Tilbake i virkeligheten er det lett å oppsummere inntrykkene av Vitara S. Mange mil på ulike veier og underlag lyver ikke, den kompakte SUV-en liker å bli utfordret og svarer med tydelige tilbakemeldinger og styrer presist på kommando. Fjæringen er fast uten å være stiv, og bremsene er fint dosert. Vitara S kan høres litt for perfekt ut kanskje, men sannheten er heller at den er engasjerende og lekende – til en pris som det står respekt av i positiv forstand.
Lei Vitara S for kun 2629,- pr. mnd. >>Opps, fant ikke skjemaet.