Med lidenskapen godt plantet på gasspedalen har Marius Aasen (24), tilknyttet klubben NAF Motorsport Asker og Bærum, i en ung alder allerede sikret seg mye heder og ære. Med blant annet vinner-tittelen som Bilsporttalentet i 2009 og sølvplassen i Norgesmesterskapet i rally i 2013 i bagasjen, har unggutten fort blitt satt på kartet innenfor idrettsgrenen sin. Men hva synes egentlig rallykjøreren som til vanlig sitter i lave sportsbiler om det å sette seg i den to tonns tunge og nyeste Range Rover Sport? Vi lot han testkjøre det fartsfylte vidunderet; Range Rover Sport SVR.
– Det første jeg legger merke til er at det er en heftig motor på denne SUV’en. Det kjenner jeg egentlig allerede med en gang jeg trår foten min på gasspedalen, da er det akkurat som om hele kroppen min bare blir dratt bakover i setet, sier den entusiastiske kjøreren fra førersetet.
ADRENALIN-EFFEKTEN
Kraften som Aasen kjenner er fra den femliters V8-motoren som tar en fra 0 til 100 kilometer på bare 4,7 sekunder. Et fast rattgrep er derfor essensielt under en slik kjøreopplevelse.
– Foruten om når jeg konkurrerer så velger jeg å kjøre SUV-er som tar meg opp i høyden. Det er noe med den oversikten og kontrollen jeg får da som tiltrekker meg. Jeg liker også det faktum at jeg med denne bilen kan ta meg rundt på skogsveier uten å være bekymret for om den kommer seg fram eller ei, sier Aasen.
V8-motoren nevnes igjen fra forsetet – du vet det adrenalinet man kjenner fordi den mektige motoren durer så godt at det begynner å sitre i kroppen din. Spesielt synes Aasen det er spennende å vite at bilen han nå sitter i byr på 550 hestekrefter og en toppfart på 260 kilometer i timen. Motoren har faktisk gjort seg såpass bemerket blant Land Rover-elskere at Anders Frederiksen Dahl, salgssjef for Norges eneste eksklusive forhandler av Land Rover, Motorpool Handel på Høvik, forteller at flere som er interessert i doningen mer enn gjerne vil høre på lyden fra eksosen som siver ut fra de to blankpolerte eksospottene.
– Range Rover Sport SVR kom på det norske markedet tidlig i fjor høst, og er blitt solgt syv til åtte stykker av på landsbasis. Dette er en nisjémodell til 2,6 millioner kroner, og noe som jeg kan påstå er noe av det råeste som Land Rover har gitt ut så langt, sier Dahl.
Det fins derimot noe for enhver lommebok og man kan også gå for den tilsvarende Range Rover Sport-modellen til 1,2 millioner kroner. Denne har en 3 liters dieselmotor.
– SVR er den nyeste topputgaven som bilprodusenten Jaguar Range Rover har gitt ut. Motoren er lik som den man finner i en Jaguar F-type SVR, den kan også stille seg i klasse med blant andre Porsche Cayenne Turbo , legger han til.
ENESTE ENE
Din Side beskriver bilen som den mest kraftfulle modellen som bilprodusenten noensinne har laget. Selv sier de på sine nettsider at SVR-en er som en drøm for alle de som vil vise seg frem på Autobahnen med en bil man bør være stolt av. Vil 24-åringen understreke dette utsagnet?
– Denne bilen hører hjemme der, det er jeg ikke i tvil om. Det som jeg spesielt liker godt med denne SVR-en er at i tillegg til at den er svært rask, så er den også en god blanding mellom en sportsbil og en vanlig personbil, sier Aasen og peker på det indre og delikate matfatet fra førersetet.
– Bare se på karbondekselet på instrumentpanelet, dashbordet som er trukket om av skinn, de store bremsene og den store motoren. Det som allikevel gjør det til en velegnet personbil er at man sitter veldig komfortabelt i den, man har stor plass, den har god svingradius, det er hengerfeste på den og man sitter høyt. Det liker jeg veldig godt, legger bilentusiasten til.
Han tror at dette er en modell som for mange byr på overraskelser.
– Bare ved å se på den ser man at dette er en kraftfull bil, men allikevel når man begynner å kjøre den så overrasker det nok mange at den er såpass rask og kraftig.
– Det er bare en drøm å få testkjøre den egentlig, avslutter han med et stort glis.