Selskapet har markert seg veldig tydelig i MC-verdenen med boxermotoren som kjennetegnes ved de to utstikkende sylinderne. Nå vil de lansere en helt ny generasjon av konstruksjonen og mye tyder på at den vil være tilpasset dagens trend hvor spesialbygde motorsykler er svært populært. De særpreges ofte av minimalistiske design og detaljer, samt minst mulig kabler, ledninger også videre. BMWs eldre boxermotorer er forøvrig blitt svært populære til bruk i moderne caferacere med mer, prisene på brukte MC-er med slike motorer har gått til værs de siste årene.
Hva som er i vente er vist ved to anledninger. På tampen av fjoråret ble den særdeles spesielle tohjulingen fra japanske Custom Works Zon vist frem på en messe som tiltrekker store mengder entusiaster, og den var et bestillingsverk fra BMW. «Departed» (se bilde over) er skapt av to ildsjeler som har drevet med slike bygg siden 2003 med stor anerkjennelse. Visningen av Departed gikk som planlagt ved å vinne Best in Show på messen, uten at BMW ville oppgi mer detaljer enn at «noe er på gang».
I disse dager vises neste kapittel av hva som kommer. Denne gangen er det amerikanske Revival Cycles som har fått et eksemplar av motoren, og plassert den i en ramme som er ekstremt spartansk. Navnet lar seg høre, «The Revival Birdcage», og presentasjonen på Handbuilt Show i Texas i skapte like stor sensasjon som i Japan.
BMW har benyttet navn som «Big Boxer» på nyheten, og flere har lagt merke til at den høyst sannsynlig vil by på et heftig motorvolum. Så langt er det sagt at moderne luft/olje-kjøling gir muligheter for helt andre spesifikasjoner enn de gamle forgjengerne. Det blir også antydet at det vil komme en serie motorsykler kategorisert som Cruiser Segment fra 2020.