Når unge mennesker som har skodd seg på alt for mange raske penger skal velge kjendisbil, vil de ikke ha noe anstendig som ville passet bedre til foreldrene – eller besteforeldrene. De vil ha sin egen signatur på redskapen og det SKAL i første rekke koste for å vise status. Derfor har Rolls-Royce med like som Bentley, Mercedes/Maybach boomet som limousin-objekter for djerve farger, hjul og aerodynamikk. Men ingen slår siste sprell fra tyske Spofec som er et datterselskap av Ferrari-tuneren Novitec.
Alt går i sirkler eller sykluser blir det sagt. Det kan være, fordi når Spofec har fått låne hodet til Vittorio Strosek som har svært mange brede bilbygg på samvittigheten fra høyden av 80-tallets stylingbølge, er det et tydelig signal om jappetilstander. Kikk på bildene og si at Spofec Overdose Dawn ikke er komplett over toppen. Men når det først skal være gærnt kunne det gått atskillig verre enn det de viser. Karosseri-kitet bygger frontens bredde ut med 13 centimeter til 208 centimeter. Dermed er vi på et nivå hvor bilen begynner å bli upraktisk bred. Dagens designere har stor drahjelp i CAD-basert tegning, og de som skal produsere delene har helt andre maskiner til rådighet enn 80-tallets grelle greier. Spofec vil produsere kun 8 eksemplarer – alle i karbon.
Luftfjæringen er justert ned 40 millimeter og sørger for en slags harmoni med bredden og 22-tommers felgene på 9 og 10,5 tommer, de er kledd med 265/35 og 295/30. For å gi illusjonen av en ungdommelig og mer «sporty» bil, er effekten i V12-turbomotoren manipulert til å yte 686 HK og 980 Nm. Dermed spurter Roller´n til 100 km/t på 4,6 sekunder. Så kan man puste lettet over at toppfarten er begrenset til 250 km/t – dog ikke for å beskytte mot ungdommelig villskap – men fordi dekkene ikke tåler mer fart med såpass høy vekt.