Det blir ingen svekling dette heller, som sine stallkompiser. Men helt bekymringsfritt blir det ikke, om man er entusiast og mener at velvoksne biler skal ha en kledelig lyd. I stedet for en murrende V8 som skaper 404 HK i største ro med et nydelig soundtrack, er det satt en 2-liters firer med turbo til å gjøre en del av jobben – på lik linje med flere av de nevnte konkurrentene. Motoren yter 300 friske hestekrefter, og er koblet sammen med en elektromotor som gir en systemeffekt på 404 HK. Herlig kvikk blir den også, 0-100 km/t tar 6,7 sekunder. Kjappfot altså, men ingen sensuell opplevelse for ørene. Forbruket er oppgitt til 0,28 liter etter NEFZ-syklusen og utslippet er 64 g/km.
Stødige løsninger
Elektromotoren er plassert sammen med girkassen foran, og sørger for et heftig dreiemoment på 640 Nm samlet. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 51 kilometer, og med en 32 Ampere veggboks lar den seg lade på 2t og 45 min. Standardkabelen krever 7t og 30 min for full oppladning. Batteriet på 13,1 kW/t er plassert under bagasjeromgulvet, det er ikke oppgitt hvordan dette slår inn på lastekapasiteten.
Sport kommer som plugg-inn tidlig neste år
Samtidig blir det gjort en generell oppdatering av RR, det strekker seg fra nye Pixellaser-LED-lys til nye støtfangere og grill. Innvendig skal seter bli bredere og mykere, endret design generelt, opptil 17 tilkoblingspunkter for elektronikk og underholdning, og ikke minst noe de kaller en «Digital Butler» som inkluderer 2 x 10-tommers skjermer foran. Når det gjelder pris er ikke den fastsatt av importøren, det regnes på spreng med sikte på levering av biler på nyåret. Signaler tilsier at Range Rover fortsatt vil være flaggskipet ut fra pris, husk at Sport-modellen også vil dukke opp som hybrid på slutten av første kvartal neste år. Den vil gå mer i strupen på sine tyske rivaler prismessig.
Lanserer en sinnatagg på toppen
Hvis det ikke holder med fire sylindre og sunn spurt til 100 km/t, kan kanskje SV Autobiography Dynamic være et alternativ. V8-kompressormotoren på 5 liter yter kjernesunne 565 HK, og med det avanserte understellet bør det bli en kjøreopplevelse utenom det vanlige. Den erstatter ikke en sportsbil, men det er nok en viss fare for at søndagsbilen vil bli enda mindre brukt med et slikt beist i garasjen.