– Vi er svært nysgjerrige på hvordan den nye modellen vil bli tatt i mot, mens vi på den andre siden har stor tro på en gjentakelse av suksessen. Totalt er det blitt solgt 16.000 enheter av CX-5 siden den ble lansert i 2012, og i løpet av den tiden har det vært en generell oppdatering midtveis, forklarer Leif Christian Mathisen som er daglig leder hos Kverneland Bil.
Det betyr en modellsyklus på kun 5 år, og det regnes som kort tid i bransjen hvor cirka 7 år er mer vanlig. Det er et interessant generasjonsbytte som Mazda foretar, noe vi får bekreftet ved at Kverneland Bil har utstilt de to generasjonene side ved side i forretningen, i samme eksteriør- og interiørfarger. Ved å gå mellom bilene er ulikhetene lette å oppdage, fra en annen opplevelse i dørhåndtakene via litt bedre åpningsvinkel på dørene, til detaljer som gir en økt fornemmelse av at Mazda snobber opp materialkvaliteten i interiøret. Noe så grunnleggende som midtkonsollen er blitt høyere og skinnkledd, det er nok til å løfte velværefølelsen.
– Vi ser at Mazda har lagt opp til en svært aggressiv modellpolitikk. En del av denne satsingen er rettet mot opplevelsen av Mazda generelt. Det gir seg blant annet utslag i at flere av kundene under avdukingen fortalte at de oppfattet formene i nye CX-5 som strammere og at den er større enn før. Det er den ikke – utrolig nok, og det skyldes at designerne henter ut mer følelser i formene. Og det stemmer så vidt vi kan bedømme, tilbakemeldingene sier at CX-5 har fått et bedre ytre som truer premiummerkene, mener Mathisen som understreker at kjøreopplevelsen om mulig er en enda større endring til det bedre.
Som en konsekvens til usikkerheten om diesel eller bensin er det beste valget blant kundene, kjenner også Mazda på dreiningen til bensin.
– Ingeniørene har utviklet motorer som er mer nøysomme. Blant annet er det nå tatt i bruk sylinder-deaktivering, når det ikke er behov for spesielt mye krefter, sjaltes de to ytre sylinderne ut på en diskret måte som ikke er følbar. Det gir en drivstoffbesparelse på opptil 20 prosent, forklarer Mathisen.
På spørsmål om hvilken versjon av CX-5 som er mest populær trenger han ikke lang betenkningstid. Optimum scorer høyt på et svært komplett utstyrsnivå, hvor finesser som oppvarmede bakseter og head-up-display er blant standardutstyret.
– Utstyr som koster en hel del ekstra hos våre europeiske konkurrenter, avslutter Mathisen. Det betyr i klartekst at du får en svært komplett opplevelse for 505.900 kroner, altså toppmodellen med en 194-hesters bensinmotor på 2,5 liter og Optimum-pakken. Den er kun overgått av dieselversjonen med en 2,2-liter på 175 hestekrefter med noen tusen kroner. I den andre enden av skalaen begynner nye CX-5 på 366.900 kroner.
Leverte Norges første CX-5
Kverneland Bil på Billingstad klinket til og leverte ut Norges første CX-5 av andre generasjon. På lanseringskvelden.
Det var mange nysgjerrige tilstede i bilforretningen som ligger i andre etasje sammen med Møller Bil, Hyttetorget, Staples, Jysk og Skousen på Billingstadsletta 16. To biler var dekket av trekk, og de som trolig var mest spente på å få trukket trekkene av var Kyrre Crome Essendrop og samboeren. De hadde kjøpt ny CX-5 usett og uprøvd, og hadde fått beskjed om at deres bil var klar for henting denne dagen. Vi ringer Essendrop en snau uke etter hentingen for å høre om erfaringene så langt.
– Vi har rukket å kjøre 40 mil allerede, og de store forventningene vi hadde er innfridd til fulle. Vi er kort og godt storfornøyde. Det mange faktorer som leverer, blant annet komfort, størrelsen og så er det moro med mye utstyr, sier Crome Essendrop.
En av grunnene til at valget falt på en firehjultrekker, henger sammen med at han er anleggsleder som kontrollerer veinettet. I den sammenheng har han også behov for å kunne trekke tilhenger en gang i mellom.
– Det som kanskje har imponert mest så langt er Lane Assist-funksjonen. Den fungerer veldig bra, og kommer godt med når det blir mange mil i året. Også har det vært morsomt med alle de positive reaksjonene fra venner og bekjente som har sett bilen, avslutter Crome Essendrop som avslører at samboeren gleder seg enda mer til å få sin Mazda 2 i august. Også den en av de aller første som utleveres etter facelift.