Grunnleggeren Mate Rimac er en ung mann (30) som siden oppstarten i en garasje i 2009 har bygd et lite imperium med 400 ansatte. Det begynte med en eldre, selvbygget BMW 3-serie utstyrt med elmotor, deretter gikk han løs på å utvikle sin egen superbil. Concept One var i Norge for flere år siden for å friste investorer og presse, og undertegnede fikk eksklusivt kjøre den avsluttet av en lengre samtale med Mate Rimac. Bilen var forbløffende godt sammenskrudd for å være en prototype, og det var ingen grunn til å tvile på at den leverte 1.200 HK som oppgitt. Men intrykket som festet seg aller mest var hans tanker, filosofi og iver etter å skape produkter – levert med en utrolig troverdighet.
Vi har sett Rimac ved flere anledninger under messer og samlinger, hvor han gjerne har vært i snakk med konsernsjefer og andre interessante bransjemennesker. Det hersker ingen større tvil om at han har vært på radaren for flere med sine ingeniørstreker som er nytenkende og toneangivende. Det har Porsche nå tatt konsekvensen av og kjøpt 10 prosent av Rimac.
Porsche gir uttrykk for bakgrunnen i en kort pressemelding, hvor dette er henter fra:
“By developing the purely electric two-seaters super sports cars, like the ‘Concept One’ or ‘C Two’, as well as core vehicle systems, Rimac has impressively demonstrated its credentials in the field of electromobility”, says Lutz Meschke, Deputy Chairman of the Executive Board and Member of the Executive Board for Finance and IT at Porsche. He adds: “We feel that Rimac’s ideas and approaches are extremely promising, which is why we hope to enter into close collaboration with the company in the form of a development partnership.”
Mate Rimac tilføyer:
“This partnership now is an important step for Rimac on our way to become a component and system supplier of choice for the industry in electrification, connectivity and the exciting field of Advanced Driver Assistance Systems”, explains Rimac’s CEO Mate Rimac.
Noe av bakgrunnen kan spores i nye Rimac C Two: Tross de enorme ytelsene og en toppfart på 412 km/t, har den en rekkevidde på 650 km hvor batteriet kan lades 80 prosent på 30 minutter med hurtiglading (250 kW).