Det har alltid vært noe spesielt med motorene fra Porsche som er tiltenkt banebruk og racing. Turtallsvillige, sterke og driftsikre med et herlig lydbilde – spesielt når vi snakker om sugemotorene som definitivt har vært i overvekt kontra turbo i dette aspektet.
Nå kan det endre seg, trolig fordi det er krav til utslipp i første rekke som gjør seg gjeldende. Siden turbomotorer er mer effektive har Porsche allerede har innført tekonologien for 911 Carrera, samt Boxster og Cayman (718-modellene) med svært gode erfaringer så langt, dermed var det nok et tidsspørsmål om utviklingen ville omfatte GT3 og GT3 RS på sikt. Nå kan det se ut som det går slik, og at GT3 RS som vil vises på Geneve-messen kan bli den siste siden en ny generasjon av 911 som lokker neste år. Husk at Porsche er alt annet enn noviser når det gjelder turbolading, de var blant de aller første som tok det i bruk på 70-tallet i akkurat toppmodellen av 911-ene, 911 Turbo. På 40 år lagrer det seg solid kunnskap…
Dagens GT3 RS er en suksess på bakgrunn av både formfaktoren og ikke minst på grunnlag av ytelsene og kjøreegenskapene. Den ansiktsløftede er forfinet ytterligere med grepene som gjerne blir tatt i bruk ved slike oppgraderinger. Aerodynamikken er forbedret for å knuse rundetider, kjennere vil oppdage en ny front og litt større luftutslipp i hekkskjørtet.
De som velger å anskaffe denne versjonen vil trolig sitte igjen med et interessant faktum: Den vil bli og forbli Porsches sterkeste sugemotor som kan brukes lovlig på veien med 520 HK fra 4-literen. Velger man i tillegg Wissach-pakken som nå kan bestilles, vil man få lette magnesium-felger og enda flere karosseri- og interiørelementer av karbon. Det bringer vekten ned i 1.430 kilo, og med nyutviklede dekk i dimensjonene 265/35×20 foran og 325/30×21 bak vil den sitte som limt til underlaget. Så får tiden vise om det er hold i ryktene om et absolutt siste sprell for denne motoren, nemlig i en Cayman GT4 RS med rundt 450-480 HK.
Er det noen skår i gleden her, vil noen spørre. Tja, nå som GT2 RS er kommet på banen med 700 turbo-HK, vil den kaste en liten skygge over GT3 RS. Men det er en annen kopp te, som en banemaskin for entusiasten tror vi «treer´n» vil fortsette å glede stort og lenge. Til en helt annen penge, for øvrig.