Nå har vel egentlig ingen hatt noe å utsette på sportsligheten i Cayenne som den er. Blant SUVene er den av de mer velkjørende og velges i stor grad av kunder som ønsker sportslighet. Men det går alltids an å skvise litt ekstra ut av essensen, og da tyr bilprodusentene gjerne til en coupe-variant hvis det er en fungerende løsning.
Og det må være lov å si at det har fungert greit for Cayenne. En slik modell har det gått rykter om i flere år, og det har da også dukket opp spionbilder fra tid til annen. Men noen stor blest om dens kommende eksistens har vært av det vage slager. Men nå som den her her, vil den nok sørge for valgets kvaler blant Cayenne-kundene fordi den er blitt akkurat djerv nok til å utløse vil-ha-begjæret.
Lavere tak og endret vinkel på A-stolpen i tillegg til den formfulle hekken gjør absolutt sitt. Bakdørenes form er endret sammen med bakskjermene i en manøver som har gjort coupeen 18 millimeter bredere. Dessuten er skiltet flyttet ned i støtfangeren for å gi et optisk inntrykk av at modellen er lavere. Og det fungerer.
Det blir enorme valgmuligheter med tanke på stil, utstyr, og skreddesøm. Kundene kan gå for en klassisk retning med konservative farger og hjul, eller slå seg løs med sterke farger og hjul som utstråler fart og spenning. Det er også litt spesielt av Porsche viser bilder av en versjon med betoning på det siste allerde ved lansering, skapt av Exclusive-avdelingen – som vist på bildene.
For at baksetepassasjerene ikke skal oppleve dårlig takhøyde, er setet plassert 30 millimeter lavere enn i Cayenne. Det er forøvrig av to-seter typen. Standard vil Coupé leveres med panoramatak av glass, men hvis det frister å være rampete med fokus på lavere tyngdepunkt, kan kunden velge tak av karbon i stedet. Ved lansering i mai vil den leveres med enter V6-turbomotoren på 340 HK,eller med 550-hesteren som gir en toppfart på 286 km/t.