Site icon Roadhouse Auto Magazine

Nye BMW i3 skroter ”rekkeviddeangsten”

Bilia Skøyen, elbil, BMW

Den nye rekkevidden betyr også at hvis du for eksempel bor i Asker, men jobber i Oslo, så rekker du hypotetisk sett å kjøre omtrent 8 ganger forbi de blanke vinduene hos Bilia Skøyen uten å lade.

KJØREGLEDE

– I tillegg til at den nå går lengst i klassen, er den også lettere, mer energieffektiv og akselerer raskest, sier Joachim Sommerseth som er daglig leder hos Bilia Skøyen.

For kundene betyr den utvidede rekkevidden av bruksmønstret kan endres, og begrepet ”rekkeviddeangst” kan erstattes av kjøreglede.

– De som tidligere kviet seg for å kjøpe BMW i3 fordi de ikke kommer frem til hytta, trenger ikke å kvie seg lengre. En kommer fint frem til Gol, kanskje til og med til Hemsedal, uten problemer, sier Sommerseth.

Den nye rekkevidden er i henhold til NEDC-syklus 300 km. Det er lengst blant de elektriske småbilene. Rekkevidden vil variere med kjøremønster, temperatur, varme og kjølebehov, kjørerute, forvarming og ladetilstand

EN BMW FOR DE FLESTE

BMW i3 er den mest solgte bilen i verden i sin klasse, og Sommerseth kan fortelle at i3 tiltrekker seg mange kunder som ikke tidligere har kjøpt bil hos dem.

– Da den første utgaven av bilen ble lansert i 2013 så vi det på parkeringsplassen, til forskjell fra ellers var det biler fra mange ulike konkurrerende produsenter parkert utenfor, og ikke bare BMWer.

Produksjonen av nye BMW i3 starter i juli, og Bilia Skøyen forventer å få inn de første bilene i august, men allerede nå merker de interessen.

 Den uken vi startet salget av nye i3 solgte vi hele 50 biler,  det er helt Texas! Foreløpig har vi ennå god tilgang på biler fordi Norge har vært et av de største landene i verden når det gjelder å selge denne bilen, sier Sommerseth.

FORTSATT LIKE MILJØVENNLIG

Forskjellen fra den eksisterende i3en og den nye er i bunn og grunn at den nye har større batteri. Bilen har fortsatt verdens første serieproduserte karosseri i karbon og polymer, som er montert på en ramme av aluminium. Dermed er BMW i3 350 kg lettere enn en konvensjonell bil på samme størrelse. Dessuten er bilen miljøvennlig i mange ledd.

– Hele 95% av bilen er resirkulerbar, og den produseres utelukkende av vindkraft. Det finnes ingen strømledning inn, bare vindmøllene som står der, forteller Sommerseth som tror BMW i3 passer godt til bilkjøpere i Asker og Bærum.

– Økonomisk sett er det et veldig smart valg, og BMW i3 er en leken bil som er morsom å kjøre. Den er liten og nett, og lett å parkere. Det er også er en god bil nummer to. Nye i3 har ikke de samme restriksjonene som forgjengeren, sier han.

Exit mobile version