Denne gangen brukes ordet «sporty» som første ord i pressemeldingen, og dermed er agendaen satt. «Sporty face of Audi in the luxury class» betyr en GT-siluhett i sideprofil. Langt panser, lang akselavstand og korte overheng på 21-tommers hjul gjør susen. Videre blir det oppgitt at den følger den nye designretningen som ble innført med det splitter nye flaggskipet A8. Så er faktisk grillen i A7 blitt bredere og lavere enn hos A8, og det skal signalisere enda mer dynamikk.
Stablet om hekken
Om den nye hekken blir følgende sagt: «Som forgjengeren er hekken avrundet på et vis som minner om yachter». Den er avrundet med et ganske saftig lysparti som strekker seg over hele bredden, slik Audi har bestemt for alle sine toppmodeller. Når man fyrer opp lysrekken bak spiller det som et lysorgel fra 80-tallet – dog med klasse som man forventer fra Audi. Det blir hingen pusling i garasjen eller i trange lukeparkeringer, med 4,96 meter er den magiske fem-meteren svært nær. Interiøret er blitt 21 millimeter lenger målt mot forgjengeren. Bagasjerommet opererer med kapasitet mellom 535-1.390 liter.
Gjennomtenkt indre
Interiøret har fått en betoning på en mer rendyrket form i retning av minimalisme. Midtkonsollen er vinklet mot føreren i GT-tradisjon, det er også den øvre 10,1-tommers skjermen – mens passasjeren kan styre klima med mer fra 8,6-tommers skjermen under. Antallet assistansesystmer og snedige funksjoner er stort og krever tålmodighet for å lese seg gjennom.
Mild hybrid
Alt tyder på at den blir en real kjøremaskin ved hjelp av firehjulstyringen (som reduserer svingeradiusen med 1,1 meter….) og den videreutviklede luftfjæringen som begge er tilvalg. I første omgang dukker den opp som 3.0 V6 TFSI som yter 340 HK og stikker til 100 km/t på 5,3 sekunder. Det vil komme flere motorer inkludert 4-sylindrede, og det blir sagt at alle skal ha en såkalt «mild hybrid»-løsning – uten at Audi går nærmere inn på detaljer foreløpig.