Vi hevder at norske bilkunder ikke er bortskjemt i eksotiske alternativer til dusinvarene. Det kan kanskje være selvforskyldt i lys av at vi velger bort merker som ikke oppleves som trygge kjøp, dermed blir det vanskelig å overleve for nisjemerkene. Det er synd, fordi det er ofte en ekstra dimensjon med lidenskap i outsiderne.
Industrikjempe
Abarth er som kjent tuftet på Fiat og de har i realiteten en enorm industrikjempe i ryggen i form av FCA-gruppen som i dag er verdens åttende største bilprodusent. I tillegg befinner Lancia, Fiat nyttekjøretøyer, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram, Mopar, Maserati og Alfa Romeo seg i FCA-folden, pluss store underleverandører som Magneti Marelli og VM Motori.
Se og røre Abarth
Autovia i Sandvika har lang farstid med FCA-gruppens produkter. Daglig leder Svend J. Dahle er lidenskapelig opptatt av bil privat, og har samlet noen biler over årene hvor enkelte stå utstilt i lokalene. – Det går mye i biler fra katolske land, men vi har andre merker også, forklarer Dahle. Det er ingen grunn til å trekke hans ord i tvil, blant bilene som er utstilt står blant annet to sjeldne Abarth 500-modeller og ikke minst sommerflørten Abarth 124 Spider i den spesielle lanseringsversjonen som vises på bildene her.
Drømmen om Alfa Romeo
Autovia har også lekkerbisken og kjøremaskinen Alfa Romeo 4C med sine Ferrari-vibber utstilt, mens de som søker det mer praktiske i kombinasjon med italiensk eleganse har spennende alternativer i vakre Giulia og SUVen Stelvio. Alfa har jobbet hardt med kvaliteten og tilbyr i dag 7 års garanti eller 200.000 kilometer på alle sine modeller.