Enkelte biler har den forunderlige evnen til å umiddelbart vekke gode vibrasjoner ved første blikk. Det er som å bli vekket til en god morgen og umiddelbart kjenne at humøret er på topp. Vi tror det kan henge sammen med frontens utforming på C3. Den er utstyrt med flere lyspunkter, hvor det smale LED-kjørelyset gir en streng touch, mens de større frontlysene under disse er utformet på en måte som vi oppfatter som snille øyne. Resultatet er lekent, annerledes og tiltrekkende. Og det er bare begynnelsen når man går den i sømmene.
SJARMØR
I det man starter én av de to bensinmotorene som leveres til C3, henholdsvis 82 og 110 hestekrefter, er det umulig å ikke smile av den sjarmerende lyden fra tre sylindre. På tomgang er de svært stillegående, men så fort man setter fart på bilen melder den trivelige knurringen seg uten å sjenere. Hvorvidt man bør velge 82 eller 110 hestekrefter kommer an på kjøremønster og behov. Hvis man ønsker en spurtsterk bil som også er kvikk ved full opplastning, kan den sterkeste motoren friste. Kreftene kommer spontant fra lave turtall, og er man alene i bilen vekker den GTI-assosiasjoner. Det finnes flere motoralternativer, også diesel som yter enten 75 eller 100 hestekrefter. Automatgir kan leveres.
FORNUFTSALTERNATIVET
Når det er sagt vil de aller fleste klare seg med den mindre motoren på 82 hestekrefter. Den er sterk nok til å gi C3 det overskuddet man trenger i daglig bruk uten å savne mer krefter. Uansett, begge er svært lettkjørte og velkjørende. Citroen har sørget for betjening av ratt, pedaler og girkasse som ikke krever mye muskelkraft. Dermed forsterkes det kvikke inntrykket ytterligere. I høyere fart på motorvei gir det seg i en følelse av å kjøre gocart om man ikke behersker seg med hurtige filskift. Understellet er fast uten å være stivt, det gjør at den går dit du peker uten at komforten blir lidende.
FANGER KODAK-ØYEBLIKKENE ELLER UHELL
110-hesteren vi kjører er fullastet med utstyr. Blindsoneovervåkningen gir varsel om andre kjøretøy som er i nærheten og i blindsonene, det oppleves ekstra nyttig når trafikkbildet blir hektisk. I tillegg vil filskiftvarsleren varsle om man uforvarende kommer over den hvite streken, da varsles man med akustisk og visuelt signal. Har man først blitt vant til ryggekamera er det vanskelig å tenke seg en bil uten, kameraet og skjermen i C3 gir ypperlig oversikt. Apropos kamera, C3 er trolig den første bilen i verden som er utstyrt med et fastmontert kamera som peker forover for å gjøre opptak eller ta bilde av det som skjer på utsiden. ConnectedCam er i første rekke nyttig hvis et uhell inntreffer. Kameraet som er integrert med sladrespeilet lagrer en logg av siste kjøretur, og det er enkelt å hente ut og bruke ved behov som bevis eller på sosiale medier.
KOMPAKT LUKSUS
Hvis man velger å koste på seg Exclusive-modellen som gir en hel del utstyr som standard, samt en utvidet interiørløsning, oppleves C3 mer voksen og luksuriøs enn størrelsen tilsier.
Gode seter med stilig stofftrekk som har røde kontrastelementer matcher dashbordet som sågar er delvis trukket skinn med lekre sømmer og er nærmest uimotståelig. Dermed blir totalopplevelsen større en mange forventer, og vil definitivt stå godt i forhold til konkurrentene blant biler med en startpris fra under 200.000 kroner
Tok en sjanse – ikke angret et sekund
Etter en rekke Honda CR-V ønsket Lise Muri å trappe ned på bilstørrelsen. Hun har ikke angret et sekund på at hun valgte Citroen C3.
– Jeg pendler mellom Bærum og Sollihøgda hver dag, og med voksne barn så jeg ikke lenger noen grunn til å bruke mer drivstoff enn nødvendig med en stor bil. Da meldte tanken om et bilbytte seg, og siden familien sverger til servicen vi får hos Auto Elite på Billingstad etter mange bilhandler der, falt det naturlig å lete etter en avløser hos de, forteller nyslått C3-eier Lise Muri.
Valget falt på en C3 etter at hun og mannen som begge er høye av vekst, fant ut at det var mer en god nok takhøyde i den. Dessuten ble de tipset om at modellen har egenskapene som vil gjøre den attraktiv i annenhåndsmarkedet.
– Demobilen var en 110-hester med alt utstyr, men vi syntes ikke det var nødvendig for den hadde egentlig alt vi så etter. Men da vi fikk beskjed om at det var ventetid på 82-hesteren, bråsnudde jeg og bestilte modellen med stor motor og mer utstyr på en torsdag, og fikk bilen neste mandag. Det er akkurat den typen service man opplever hos Auto Elite, fortsetter Muri som ikke har angret et sekund på oppgraderingen i siste sekund.
På rekordtid er den blitt en favoritt i familien, og det kan nok forklare at hun vasker C3-en to ganger i uken.
– Jeg blir glad av bare synet på bilen. Og når du setter deg inn i kabinen som har en herlig utforming og alt du trenger av utstyr, klikker det. Følelsen forsterkes av motorlyden og hvor kvikk den er i trafikken, seigdraget på femtegiret gjør den dessuten vennlig på lengre turer – det er kort og godt en utrolig morsom bil, sier Muri hvor entusiasmen for bilvalget lyser gjennom.