Det har tatt Toyota flere evigheter å endelig lansere en ny generasjon av ikoniske Supra. Og vi tviler ikke på at det er blitt en bra sportsbil. Til og med veldig bra, kanskje – når den er moden for testing. Det ble tidlig varslet av den skulle bli et samarbeidsprosjekt med BMW som gjør en Z4 på plattformen. Men at kompaniskapet skulle bli så synlig, det ante vi ikke.
Kikk på interiørbildet en og to ganger, er det noen tvil om at knapper, brytere, girspak, design kommer rett fra München og BMWs omfattende delelager? Det er pussig med tanke på ressursene som Toyota rår over. Men vi skal ikke spekulere mer over det, forklaringen på hvorfor Supra´en er blitt så tysk, kommer for en dag.
Vi har lest på ulike nettforum og sosiale medier om massive uoverensstemmelser over bilens former og ytelse blant fans. Vi syns nok den er noe mindre «stand out» enn tidligere generasjoner med særpreget de bar på. Når det er sagt vil den bli massiv gjenstand for tunere som vil tilby mer raffinerte former for aerodynamikken, andre hjul og så videre. Det vil med andre ord bli mulig å se nye Supra i heller temmelig outrerte former etter hvert.
Når det gjelder ytelsen er vi ikke redd i det hele tatt. Rekkesekseren på 3 liter er turbomatet og yter hyggelige 340 HK/500 Nm fra samlebåndet i Graz, Østerrike. Den er koblet til en 8-trinns automat som forer bakhjulene med kreftene. Pakken oser av at det er et BMW-drivverk. Og vi vet at dette er motorer som er egnet for å hente ut massive merkrefter, dermed er det opplagt duket for Supraer i fremtiden med monstrøse fartsressurser. Slik vi er vant til med Supra…